Hvordan lage denne drinken?

Snakk om "farget brennevin", og essenser.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Hvordan lage denne drinken?

Innlegg Stianbl » Tor Mai 04, 2006 12:04 am

Heyhey,

Vel, først å fremst så vet jeg ikke navnet på denne drinken, men jeg vet at det ikke holder og blande i bare essens for å få resultatet.

Første gangjeg så denne, var før ett middagsmåltid når vi var på ferie i Rhodos. Ahhh, sydenferie er herlig! :wink:

Ja, hvertfall. Den ble servert i små glass med isbiter i. Når den ble servert, var den helt gjennomsiktig, men når isen smeltet litt og litt, ble drinken uklar, og til slutt farget hvit, slik som smirnof ice. (noe i den duren)... Denne drinken smaker lakris, og var faktisk veldig god, og denne effekten hvor den skifter farge er litt morsom synes jeg, så den kunne det vært gøy å lage! :D

Noen her som har peiling på hva jeg snakker om? :? hehe, og tilogmed kanskje en oppskrift, eller sett en oppskrift en gang i tiden som går ann å søke seg frem til igjen?
Kanskje noen vet navnet på den, og at noen andre tilfeldigvis har oppskriften i en av sine gode gamle brennevinsbøker? 8)

Hvis dere tror dete vet hva jeg snakker om, så svar gjerne på posten! :) Eller kom med innslag til lignende drinker, eller ideèr til hva det kan ha vært...
Stianbl
Erfaren Brygger

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Innlegg Miraculix » Tor Mai 04, 2006 7:05 am

Glemmer stadig om det er Ouzo eller Raki.... Begge er like og kommer fra
Hellas og Tyrkia. Tror Ouzo kommer fra Hellas og Raki fra Tyrkia, men er
ikke sikker.... :?

Fenomenet du beskriver heter opalisering. De eteriske oljene (fra
lakrisen i dette tilfellet) er løselig i alkohol med høy nok prosent. Når du
hiver oppi en isbit, eller blander ut med vann, blir ikke løsningen sterk
nok lengre, og den eteriske oljen skiller seg ut.

/Miraculix
/Miraculix
Brukerens avatar
Miraculix
Avhengig

Been thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Innlegg Stianbl » Tor Mai 04, 2006 7:48 am

Ahhh, ok! :D
Tusen takk! Trodde virkelig ikke noen skjønte hva jeg mente, men tydeligvis! :wink:

Hellas eller tyrkia ja.. Rhodos hører til hellas, men ligger nermest tyrkia, så jeg får søke litt på begge to! :)

Hvis andre finner oppskrifter på disse, er det bare å poste her... :)

Hvis den ikke er for vanskelig å lage da... Jeg husker nesten ikke smaken på den, for det er en del år sia.. hehe 8)

EDIT:
Og vet noen om noen flere slike "morsomme" drinker, hvor det skjer noe litt utnom det vanlige. Bare for å ha noe å friste med, eller for å teste nye oppskrifter som gir kule/serdeles gode resultater! :wink:
Stianbl
Erfaren Brygger

Innlegg Roy L. » Tor Mai 04, 2006 10:15 am

Det stemmer det som Mirakulix sa, Ouzo er fra Hellas.
Første gang jeg var i Hellas var jeg innom en gammeldags Taverna på landsbygda. Jeg gikk inn og bestilte meg en Ouzo.
Det la de lokale merke til gitt :D
Resten av ettermiddagen spanderte de..
Du kan si det ble tidlig kvelden :lol:
«Jeg har sluttet å drikke, men bare når jeg sover»
George Best (1946-2005)
Brukerens avatar
Roy L.
Überbrygger

Innlegg Stianbl » Tor Mai 04, 2006 12:56 pm

Hehe, kan tenke meg det ja! :wink:

Men vet du om det er noen mulighet for å få laget denne selv? eller hvertfall en som likner veldig? med effekten av blank-til-hvit når vannet kommer i (isen-smelter), og lakris smaken?

Og da også eventuelt hvordan dette lages.. :) Hadde vært morro med ett par småflasker med slike forskjellige typer drinker:)
Stianbl
Erfaren Brygger

Innlegg Stianbl » Tor Mai 04, 2006 1:06 pm

it is not produced in any other part of the world except Greece.
Ouzo, is a 100% Greek product and Greece's National drink.

the creation of ouzo is made from a precise combination of pressed grapes and herbs and berries. It begins as alcohol made from grape skins or other local produce. It is then brought together with herbs and other ingredients, including star anise, coriander, cloves, angelica root, licorice, mint, wintergreen, fennel, hazelnut and even cinnamon and lime blossom. The mixture is boiled in a copper still, regulated by a taster.

the resulting liquid is cooled and stored for several months before it is diluted to about 80 proof, or 40 per cent alcohol.

it is usually served as an aperitif, but is also used in some mixed drinks and cocktails.
When mixing Ouzo with water it will turn whitish and opaque. The reason is that the anise oil dissolves and becomes invisible when mixed with a usual alcohol content, but as soon as the alcohol content is reduced, the essential oils transform into white crystals, which you cannot see through.

the best Ouzo it is considered that of the island of Lesvos. Most cafe owners in Greece will admit that the best ouzo comes from this island and they probably carry one of the more popular Lesvos brands.

ouzo drinking is an art. Or maybe it's a way of life.
Ouzo itself, symbolizes more than anything else, the Greek way of thinking. This way of thinking is based on optimism, in everyday practice of the philosophy, and the joy of life!

Der står det veldig basic hva som er i denne, men jeg ville gjerne hatt noe konkret, slik at jeg faktisk kan prøve å lage den. Men jeg ser de har masse rare smaker i, og tropiske frukter.. den ejg smakte, kan jeg bare huske smakte lakris?!?!

Hva mener du Roy? Virker som om du har litt mer peil enn meg hvertfall, hehe... Har du smakt noen andre smaker som er å anbefale? =)
Eller kanskje du vet om lignende drinker, eller andre godbiter? :wink:
Stianbl
Erfaren Brygger

Innlegg Roy L. » Tor Mai 04, 2006 1:23 pm

Nei aner ikke hvordan en lager det dessverre.
Eneste andre drikken som ligner en del er Pernod.
(Som jeg har smakt da)
«Jeg har sluttet å drikke, men bare når jeg sover»
George Best (1946-2005)
Brukerens avatar
Roy L.
Überbrygger

Innlegg Stianbl » Fre Mai 26, 2006 2:26 pm

For å bringe på banen igjen denne oppskriften til OUZO, så fant jeg dette på vinmonopolets hjemmeside på ouzo...

SPRIT + ANIS + STJERNEANIS + ANGELICA + KOREANDER + DIVERSE KRYDDERE + SUKKER

Men jeg aner ikke hvor mye av hvert, eller om det er noe mer enn dette som skal i... ER det absolutt ingen som har en oppskrift på det? :) hehe... Det ligger jo en million oppskrifter på Absinthe... .:P

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTER ... =OfferList
Stianbl
Erfaren Brygger

Re: Hvordan lage denne drinken?

Innlegg Studentbrygg » Ons Mai 08, 2013 6:54 pm

Har noen kommet noe vei på å finne oppskrift på denne? Har lyst til å lage denne drinken selv!
Studentbrygg
Brygger

Innlegg Super`n » Ons Mai 08, 2013 11:25 pm

Bruk en Pastis essens det er lettere en og blande alt sjøl.
Time is never wasted when you`re wasted all the time.
Super`n
Brygger

Innlegg pottstill » Tor Mai 09, 2013 11:41 am

Det er egentlig ikke så vanskelig å lage ouzo, pastis, raki, absinthe eller andre varianter av anisbrennevin som er utbredt i nesten alle middelhavsland (selv i muslimske nordafrikanske land). De har litt ulike fremgangsmåter litt ulike kryddere ved siden av anis og har ofte sterk lokal identitestilknyting. (Tyrkerne mener deres raki er helt overlegen grekernes ouzo og omvendt, selv om det for utenforstående smaker mest anis av alt sammen)

For å lage det på ordentlig må man gjøre en krydderdestillasjon.

Opaliseringen kommer av anisoljen som løser seg helt opp og er blank i sterk alkohol, men når alkoholstyrken går ned blir oljen til synlig bittesmå oljedråper, som blir hvite.

Femgansmåten er ganske enkelt å kjøpe en pose med anisfrø i dagligvaresjappa trekke det i ca. 85% sprit et døgn eller to, og siden destillere det i et lite potstlll-apparat (krydderdetillasjon). Det er ganske lett å lage et sånt apparat fordi du ikke trenger å legge til rette for refluks.

Det vil klare seg med ca. 30 g anisfrø per liter 85 % sprit. Når du destillerer bør du gjøre cuts for tails når destillatet holder ca. 55 %, når det kommer under 50 % blir destillatet snart melkevitt. Tailsene kan du samle opp og ta med i kokeren neste gang du skal lage det.

En alternativ fremgangsmåte er å kjøpe anisolje og blande med sterk sprit, og tynne det ned til ca 55 %, men når jeg har prøvd anisolje opaliserer den rundt 55% og det er jo egentlig litt i sterkeste laget, jeg vil gjerne ha den ned til rundt 45%, og det får man til når man kan gjøre cutsene selv.
pottstill
Brygger

Gå til Smakstilsetning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest