Oppskrifter på snaps/dram

Snakk om "farget brennevin", og essenser.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Innlegg cas » Lør Okt 28, 2006 1:08 am

Skriv gjerne hvor man får kjøpt ingrediensene også.
Må få noe gang på brenningen her, håper snart brenneren er helt hundre igjen etter ombygging, så jeg kan få laget noen juledrinker ;)
I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me.
- Sir Winston Churchill (1874 - 1965)
cas
Administrerende brygger

Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Solbærsnaps

Innlegg kaldplask » Man Des 25, 2006 12:29 am

kaldplask skrev:
Miraculix skrev:Ok, da legger vi inn en til. Solbærsnaps. Jeg smakte en gang en slik snaps
av en "gammel rev" i gamet. Den smakte deilig! Fikk meg til å tenke på
da farmor plukket solbær hjemme, og lagde saft. Som guttunge elsket jeg
denne tida da, det ble syltet og saftet solbær, rips, stikkelsbær, bringebær
etc. Dessverre døde gubben med solbærsnapsen, og oppskriften fulgte
med ham der han havna. Uansett er den nok ikke så veldig vanskelig å
lage. Fant en på nettet, fra boken Krydderdram, som jeg legger ut.
Forfatter er Odd E. Thoresen.

Ikke så veldig vanskelig å skjønne at denne skal jeg prøve når tiden er
inne.

Solbær - Ribes XO

Kryddermengde:
Bladene plukkes i august og klippes grovt. 8 dl blader settes på 70 cl
brennevin.

Trekketid:
Drammen får trekke en uke i et lyst rom, deretter en uke i mørke,
hvoretter bladene siles fra og spriten tappes på flaske sammen med fire
sukkerbiter.

Lagring:
La drammen få hvile til Luciadagen før du prøvesmaker. La den deretter
få hvile til kveldskaffen etter at julematen er fortært. Ellers kan den
drikkes etter smak og behag.

Min karakter:
Som god konjakk.

Tror jeg skal lage 2 flasker av denne. En som jeg kan mimre til det første
året (2005/2006), og en som skal spares til vinteren 2006/2007.

Lurer på jeg, hvordan det hadde vært å tilsette litt av denne snapsen til
cognac (hjemmelaget/evt. billigere polvare), og fått en "ekte" solbærcognac?
Kanskje blir jeg nødt til å sette 3 flasker?!??

/Miraculix

Hei.
Ser at årstiden er den rette for å prøve denne, hvordan ble resultatet ??

Oppskriften er fulgt, og drammen ble knekt i dag som det sto.
Denne ble virkelig bra, gyllen konjakfarge, med en fortreffelig smak av solbær.. anbefales og prøve, kommer til å lage endel av dette til høsten, så hvis du finner solbær-busken ribbet for blad er det jeg som har vært på slang :wink:
Brukerens avatar
kaldplask
NyBrygger

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Ny på forumet

Innlegg bryggerist » Tir Nov 20, 2007 9:13 pm

Er helt ny på forumet, men jeg skal innrømme at jeg er imponert. Her er samlet bryggere, ingeniører, sveisere, kjemikere, smakspanel osv

Fikk interessen av å krydre brennevin her i våres. Fant ut snart var ikke spriten god, så ble ikke resultatet godt heller. Nå står der 20 liter med forskjellige smaker. Noe blir godt, noe blir ikke som forventet. Har i tillegg skaffet meg en del bøker som jeg nileser i. Har forstått det slik at det to "skoler", enten legger man på sprit akkurat nok til at det blir drikkende, eller så lager man en essens som siden spes ut.

Rolf Øvrum har skrevet boken Akevitt av egen avl. Bakerst har han en del oppskrifter basert på krydder. Fant en der som jeg liker veeeldig godt
Dansk jegerbitter:
12 nellikspiker
8 lakrisrøtter
2 teskjeer hel sort pepper
en håndfull stjerneanis
1 - 1 1/2 dl 45 %
står i 3 døgn
siles og blandes med 40 % i forhold 1:7 eller 1:8
sitat fra boken:
"Den danske jaktkameraten jeg har fått oppskriften fra, hevder holdbarheten er svært begrenset - med mindre snapsen låses inn"

Selv bruker jeg 40% og 1:8. Nellikspiker, pepper og stjerneanis kjøpte jeg på ICA. lakrisrøtter på helsekost.
For renere varer se Urteboden
bytter; "bryggerist"? javisst, novise under opplæring
bryggerist
NyBrygger

En recept.

Innlegg Absintho » Tir Okt 28, 2008 5:55 pm

For ei flott side!

Under helgens snapseseminar kom jeg og en kompis fra til følgende komposisjon:

4cl basilikumekstrakt
3cl salvieekstrakt
3cl korianderekstrakt (fersk koriander)
1cl rosmarinekstrakt
1cl fenikkelfrøekstrakt
2cl kjørvelekstrakt
8dl ca40% sprit.

(vi bruker relativt smakssterke ekstrakter. Målene vil selvfølgelig variere etter hvor sterk ekstrakten er. Det er jo det som er fint med snapseseminar. Å smake seg frem...)

Dette ble i seg selv en ganske lovende urtesnaps som hadde en ren og fin urtesmak. Overhodet ikke grumsete i smaken til tross for mange smaksemner. Da jeg kom hjem slo det meg å finne fram flaska med malurtekstrakt og dråpetelleren. Ingen av dem var blitt med på seminar dessverre. Tre dråper sterk malurttinktur løftet denne drammen fra å være lovende, til svært god her og nå. Kan minne litt om en dansk bjesker på smak. Jeg håper jeg klarer å la denne ligge til smakene får blanda seg skikkelig, for den kommer til å bli riktig fin. Spørs om jeg ikke må lage en porsjon til for sikkerhets skyld.

Takker forøvrig for mange bra oppskrifter. Kantarellsesongen er over og juleforberedelsene står for døra, så mange av dem blir nok brukt i ukene framover. Poster resultater her.
Absintho
NyBrygger

Innlegg Absintho » Fre Okt 31, 2008 3:06 pm

Soppdram.
Det høres da sært ut. Men som ivrig sopplukker snubla jeg over et par oppskrifter tidligere i høst, og ble ganske fornøyd med at to hobbyer kunne kombineres. Mitt første brygg er slik:

TRAKTKANTARELLDRAM (work in progress).

Har nettopp silt fra en blanding av ca en halv liter traktkantareller og ca 48%sprit til en liter, som har stått i omlag 3 1\2 uke. Smaken er flott (hvis du liker sopp vel og merke) og fargen er temmelig mørk. Brukte 48% da jeg tenkte at soppen ville vanne ut spriten litt, men det blei i sterkeste laget, så neste gang bruker jeg 40%. Har også tilsatt en liten smule einebærekstrakt, som jeg håper skal gi snapsen litt mer skogssmak. Nå er det bare å la godsakene modne i noen uker før jeg smaker igjen.

La også ned ei halvflaske fylt med rødgul piggsopp og 40%sprit tidligere i dag, som skal stå til soppen synker til bunns før smaking.

Poster på ny når drammen skal prøvesmakes.
Absintho
NyBrygger

Innlegg Absintho » Man Nov 24, 2008 9:31 pm

Piggsoppen ble silt og prøvesmakt i går og den er utmerket! En lett søtlig soppsmak som blir perfekt til elgfileten. Måtte ta en liten smak av traktkantarellen også, og den blir stadig bedre. En mnd til så tenker jeg den er prima. Tror forøvrig den bare blir bedre ved videre lagring, men man er da kun et menneske... Dette er nok drammer for dem med sansen for skog og sopp, men de kommer for alltid til å tilhøre mine favoritter. Inspirasjonen til piggsoppdrammen er herfra (takk til Sissel på norsk sopp og nyttevekstforum).

Fra kokeboka "Mushroom Magic" av Stephen Wheeler:

Kantarellvodka

375ml vodka
75g kantarell

La soppen trekke til den synker.

Tror denne metoden er svært probat for alle typer kjøttfulle sopper.

Takker forøvrig Miraculix og Blove for gode oppskrifter og inspirasjon. Satt en prøvebatch av Bloves "Gammel Dansk", H.L Jepsens "gammel dansk bitter dram" og Miraculix' variasjon over de to førstnevnte for en mnd's tid siden og de ble alle fine, med hvert sitt særpreg.

Dvs:
Blanda korta litt og blanda brun kardemomme i stedet for grønn i H.L Jepsens oppskrift. Vet godt forskjellen da jeg lager mye asiatisk mat i perioder, men tenkte litt for kort i gjerningsøyeblikket. Skjønte ved prøvesmaking hva folk mener med tjæresmak i brun kardemomme. På den annen side appelerte smaken til meg, da jeg er trebåtentusiast, og jeg hadde en kort periode planer om å lagre den til bruk som ankerdarm til sommeren. Det viste seg imidlertid at den var vel så egnet som nachspielmat til folket etter et elglag, så jeg legger nok heller en ny batch på nyåret med noget mindre brun kardemomme. Men tanken tror jeg er god.. :D

Både Bloves og Miraculix' oppskrifter har sine fine særegenheter.

Bloves oppskrift var drikkeklar nærmest umiddelbart, og minnet mest av alt om en dansk arnbitter. Veldig god fra scratch! Den vant seg på lagring i opptil en måned, og mer er det ikke å si før jeg har en ny ladning klar. :D

Miraculix' noe mer avanserte resept står fortsatt på lagring (laget mer av den..) men ved den ukentlige prøvesmakinga har den bare utviklet mer og mer godsmak. Ser ut til at den vil trenge en etterfiltering evt dekantering da den utvikler stadig mer bunnfall, men smaken er nå krydret og søtlig med svært julete undertoner. Nesten som pepperkake! Denne blir perfekt til jul..

Har seksdoblet Miraculix sin oppskrift ikveld (blir to store norgesglass ved ferdigstillelse) og lagt til:

20 einebær
6 Grønne kardemommekapsler.

Er spent på om det lille ekstra gjør noe forskjell på en ellers utmerket dram.

Setter også en doblet runde med Bloves oppskrift og tilsetter:
1 vaniljestang
3 Grønne kardemommekapsler
15 mandler

Den bruker nok lengre tid på å bli klar men har en følelse av at den vil bli dypere i smaken.

Setter nok forsåvidt en runde med originaloppskriften til umidelbart konsum også..

Poster på ny når det er tid for smaking.

"Alt som er hyggelig er godt for magen"
Mumipappa
Absintho
NyBrygger

Re: Ny på forumet

Innlegg 33rpm » Lør Feb 19, 2011 12:36 pm

bryggerist skrev:Rolf Øvrum har skrevet boken Akevitt av egen avl. Bakerst har han en del oppskrifter basert på krydder. Fant en der som jeg liker veeeldig godt
Dansk jegerbitter:
12 nellikspiker
8 lakrisrøtter
2 teskjeer hel sort pepper
en håndfull stjerneanis
1 - 1 1/2 dl 45 %
står i 3 døgn
siles og blandes med 40 % i forhold 1:7 eller 1:8
sitat fra boken:
"Den danske jaktkameraten jeg har fått oppskriften fra, hevder holdbarheten er svært begrenset - med mindre snapsen låses inn"

Tenkte jeg skulle sette en ladning av denne, men har ikke funnet hele lakrisrøtter. Derimot så handlet jeg en 50 grams pakke med kuttet lakrisrot og lurer på om noen vet hvor mye av dette som skal brukes for å få noe tilnærmet 8 hele røtter?
Brukerens avatar
33rpm
Erfaren Brygger

Re: Oppskrifter på snaps/dram

Innlegg 33rpm » Lør Mar 05, 2011 9:33 pm

*oppdatering*

Forsøkte meg frem med det jeg tror tilsvarer 8 lakrisrøtter, og drammen ble virkelig god. En av de bedre krydderdrammene jeg har smakt :)

Blove skrev:Her er forresten H. L. Jepsens "Gammel Dansk bitter-dram"

1 flaske 45% sprit
15 mandler
1 vaniliestang
3 stk. hele kardemommefrøhus
6 nellikspiker
1 hel muskatnøtt
10 stk hel svartpepper
15 stk. hel allehånde

Trekkes i 2-3 dager. Filtreres

Hell så 1 hel flaske 45% sprit over de samme krydderne og la dette trekke i 5 dager. Filtreres.
Bland spriten fra første uttrekk med spriten fra 2.
Spriten blir bedre ved lagring.

Satt også en ladning av denne. Ble også en god dram, men mildere enn forventet, og ikke særlig bitter. Det luktet og smakte skikkelig "juledram", så den får stå på lagring til sesongen dukker opp igjen. :)
Brukerens avatar
33rpm
Erfaren Brygger

Innlegg freddyflame » Lør Sep 10, 2011 11:41 pm

Vel, intensjon og handling samsvarer sjelden, MEN:
Satte en liter 45 til lagring med en esssens type sitron fra prestige for noen mndr siden, siden den ikke helt appelerte til meg tok jeg et krumspring og slengte på ca 2 dl halvt knuste blåbær og en halv teskje med kanel. Hel stang var ikke å finne.

Etter ca 3 uker så smakte jeg en slurk på det hele og det ble faktisk en positiv opplevelse. Kan nok bli bedre etter tid, men det var gledelig at ikke sitronessensen ødela alt.
Og det med kanelstang vs pulver...vel...la smaken avgjøre ,:;)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.

-Douglas Adams
Brukerens avatar
freddyflame
Brygger

Innlegg freddyflame » Lør Okt 08, 2011 11:30 pm

Silte av bær og det jeg klarte av grums i går. Som hell var hadde jeg en kamerat over som fikk æren av å smake på denne hybriden.
Dommen var klar og tydelig: Fan det här va BRA! (svenske). Kunne ikke smake sjøl da jeg skulle ut å kjøre bil, så vi får ta mannen på hans ord og la den stå til jul, da jeg hadde tenkt å konsumere forsøket.
Kan legge til at akevit-klonen min også begynner å ta form. Det der med tid er ikke noe å lure på - alt blir bedre med lagring. SIkker på at min gamle far vil sette pris på denne karve+anis+stjerneanis drammen når ribba er på veg ned. Synd det ikke ble mer enn en halvflaske nå i år. FÅr vel lage et par hele nå og la de stå til jula 2012 ;)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.

-Douglas Adams
Brukerens avatar
freddyflame
Brygger

Innlegg freddyflame » Lør Nov 19, 2011 1:31 am

Update på akevitten:

det hele ble et forsøk - som det ofte er når man gjør ting for første gang.
Jeg skriver fra loggen her:
5 gram karve, 5 gram anisfrø, 5 stjerneanis.
3 dl 40 %
La stå i to dager.
Sile av krydder og fylle opp til 0,5 (hadde en fin flaske).

Nå har det stått i ca 3 mnd og jeg tok en fingerbøl i sted. - Ingen som kan reagere på denne her blant annet til rakfisken :)
Meget fin. Flott farge. Billig.

FF

-Douglas Adams
Brukerens avatar
freddyflame
Brygger

Innlegg nittipluss » Fre Des 16, 2011 12:40 am

Holder nå på å prøver meg på Aquavit Le Madamme.

Litt spent da jeg benyttet uten å tenke utelandsk karve og stjerneanis. Mulig jeg blir nødt til å benytte noe mindre dose karveessens da denne virker meget sterk på smak. Time will show :)
det bli itj karsk uten 90 pluss
nittipluss
Avhengig

Innlegg Ormlår » Tor Jan 30, 2014 2:02 am

Har i senere tid blitt meeget interessert i dette med krydret brennevin/snaps! Eventyret startet for 2 år siden her inne på siden. Lagde først en anissnaps. Denne var grei, ble litt vel ram. For mye anis tror jeg.

Videre utpå høsten 2012 ble det plukket blåbær og solbær. Da kom jeg til å huske dette med de nevnte oppskrifter. Jeg raska med en liten pose med blader fra solbærbusken, satte 1.5ltr av blåbærsnapsen og 1.5ltr av solbærdrammen. Begynte så smått å smake i juletidene samme året. Tjææ, det var jo så som så, begge var litt ramme og kanskje ikke helt min stil. Trist tenkte jeg, og glemte hele hopprennet.

I sommer ble det handlet en badestamp av tre. Der har vi kost oss mange kvelder. Problemet var igrunn at det ble konsumert uhørte mengder hjemmelaget øl, hvilket resulterer i jævlig mange runder opp av stampen for å lense. Høsten kom, og lavere temp med den. Jeg kom på en kveld at jeg hadde noe hjemmelagd dram, noe som kunne være kjekt, mtp. mindre veske og mer % (det var "vorspeil til bygdefesten). Jeg raska med meg en av hver og snapsglass til alle 5 i kokeriet.

Vi fikk oss en gledelig overaskelse. Blåbærdrammen var blitt rundere, og en mann gjorde regelrett krav på denne som sin egen. Han adopterte altså denne flaska den kvelden. Men det var først da jeg smaka på solbærsnapsen at jeg fikk ståpels! Den hadde skiftet ham! Rund, mild og knallgod! en riktig høydare!

Dagen etter satt jeg i bakrus å tenkte over dette. "-Næi, det var vel helst at vi var litt i kakken" tenkte jeg med meg selv. Kvelden kom, jeg satt å kokulerte for meg selv, og klarte ikke motstå fristelsen. Jeg gikk inn i bua å lette frem den siste flaska solbærsnaps! Åpna korken og sniffet, joda, her er det bra. Fyllte et glass, tok det med på stua og tok en sup. Jo så sannelig! Her har jeg funnet gull! Den var kanon!

Angrer på at jeg ikke lagde mer av denne i fjor sommer, menmen. I år skal solbærbuskene snaues, og blader skal lagres i fryser, dersom ikke alt blir satt på direkten! Anbefales!
"Destillasjonen er en ensom ting!
- men det er trivelig og da! :-) "
Ormlår
Avhengig

Been thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Forrige

Gå til Smakstilsetning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest