Oppskrifter på Absint

Snakk om "farget brennevin", og essenser.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Re: Oppskrifter på Absint

Innlegg pottstill » Man Mar 18, 2013 12:22 am

I følge denne boka:

http://www.amazon.co.uk/How-Make-Absinthe-Home-ebook/dp/B007HYX2XE/ref=sr_1_2?s=books&ie=UTF8&qid=1363559904&sr=1-2 er det egentlig bare én oppskrift man kan lage hjemme som gir god tradisjonell absinthe. Og her er det enkle det beste. Jeg har laget den (men fikk ikke tak i romersk malurt) og den er faktisk veldig god.

Her er oppskriften:

50 g anisfrø
25 g tørket malurt
50 g søtfennikkel (Så godt som umulig å få tak i i Norge. Jeg kjøpte mine frø i utlandet, men det skal nok gå bra med vanlige fennikelfrø også)

Disse krydderne tilsettes 1 liter 85 % sprit og får ligge i ett døgn og trekke.

Etter ett døgns trekking tilsettes en halv liter vann og deretter destilleres det hele på lav temperatur i en pot still (helst i bain marie), men jeg gjorde det på kokeplate på lav temperatur. Det er særlig for å unngå at krydderne brenner seg i bunnen av kjelen at man skal gjøre det på lav temperatur.

De første 4 dl med sprit man tar ut brukes for å trekke ut farge, disse samles i et eget glass. Dette er den sterkeste delen av destillatet som holder 80+ %.

Resten av destillatet til det som kommer har styrke på rundt 50 %, samles i et annet glass. Det som er igjen etter det er kjipe tails som man kan samle og ha oppi blandingen neste gang man skal lage det. Det som kommer i tailsene er ganske snart melkehvitt. Det er ingen ting å være redd for, det kommer av lav alkoholgehalt med mye anisolje.

Til fargingen skal man bruke:
5 g tørket sitronmelisse
10 g tørket isop
10 g tørket romersk malurt (denne droppet jeg, da det er umulig å få tak i. Jeg brukte isteden totalt 10 g sitronmellisse)

Jeg puttet 10 g Isop og 10 g sitronmelisse i et kaffefilter som jeg snurret en hyssing rundt, så det ble en slags stor te-pose. Denne te-posen la jeg oppi syltetøysglasset med de første 4 dl av destillatet. Kaffefilter brukte jeg for å unnga å bruke lang tid på å filtrere, bunnfelle og klarne i etterkant. Man skal jo tross alt bare ha ut farge. Etter ca. to døgn hadde teposen avgitt mye av en klar knallgrønn farge på spriten. Jeg tok ut posen (den kan brukes i kjelen sammen med tails neste gang) og blandet den fargete sterke spriten med resten av destillatet. Blandingen målte jeg til ca. 76 %, så jeg tynnet det forsiktig ned til 72 % som er omtrent riktig styrke for absinthe.

Dette ble skikkelig godt. Et knall-grønt anisbrennevin med god bitterhet fra malurten og en spesielt fin lakris-smak fra søtfennikelen. Isopen bidrar også med noe smak men melissen tror jeg først og fremst er der for å farge.

Det må selvsagt drikkes med vann og sukker så det blir den fine grønnhvite fargen og får den forfriskende anis og vann-smaken. Som å sitte under solen på en fransk fortauskafé med pastis.

Denne oppskriften skriver seg fra Sveits i 1890-åra, og gir nok en veldig nær smak av bohemtidens absinthe, hvis det er et mål i seg selv. Uansett veldig godt og ikke minst ganske enkelt. Man må ha et lite krydderdestillasjonsapparat for å få det til. Alle krydderne, bortsett fra søtfennikel og romersk malurt fås kjøpt i urtebutikker på nett.
pottstill
Brygger

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Forrige

Gå til Smakstilsetning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest