Oppskrifter på Absint

Snakk om "farget brennevin", og essenser.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Re: Oppskrifter på Absint

Innlegg nymen » Man Nov 15, 2010 11:47 pm

RS_jenssen skrev:Her er den orginale oppskriften fra 1653 (beklager dårlig oversettelse, dere får rette på språk feilene selv!)

20 L sats 14-18% alkohol
750 g malurt (Artemisia absinthium)
750 g roman malurt (Artemisia Pontica)
12 skiver Lophophora Williamsii
4 ss salvie
4 ss mynte
4 ss sitronmelisse
20g Galangal
20g ingefær
20g sweet flag (Acorus calamus)
20g elecampane
50g lakris rot
150g rosiner
20g anisfrø
20g fennikel frø
15g kanel
15g muskat
5g kardemomme
5g cubeb pepper (Piper cubeba)
bland hakkede ingredienser i satsen minst 12 timer etter at den er ferdig gjæret (kan godt være blandet en uke!) og deretter kan du brenne. Legg til 1 kopp sukker / liter destillat. Absinthe ble opprinnelig ca 60% alkohol, mens det over er 1653 oppskriften å var ment å være et enkelt pott destillasjon.

(beklager dårlig oversettelse, dere får rette på språk feilene selv!)

cool..
i filipinene var det en bartender som vistnok hadde det.
han tente på det og helte det fram og tilbake fra et glass til en talerk.
så satta han glasset med bittelitt brennende absint fra seg på en talerk så skulle man suge i seg gassen med sugerør..

noen av dere hørt om det?
funka vist bra..
selv tok jeg bare en shot.

hvilken av disse varene er det som skulle gjøre deg gal?
Takk til alle her på denne fantastiske siden!!
Alt jeg diskuterer er jo kun hypotetisk...
nymen
Hardkoker

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Innlegg RS_jenssen » Tir Nov 16, 2010 1:03 am

thujone er det som i teorien skal gjøre deg galt, men det er en myte, det er alkoholen som gjør deg gal, ekte absinthe fra gammelt av var ofte på 70-80% og det er nok til å få det til å koke i hodet ditt ;) Selv drikker jeg absinthe for at jeg liker smaken. Absinthe pro essensen fra vinogbar inneholder relativt mye thujone, og smaker virkelig godt :D Å lage det fra grunnen av er relativt vanskelig, den oppskriften jeg slengte ut her er bra, men som du ser ligger det litt arbeid bak den.

I noen gamle oppskrifter finnes det ingridienser som flein sopp osv, så mulig sånne oppskrifter har skylden i mange av mytene. absinthe er fra gammel av laget på mange forskjellige måter, hjemmebrent absinthe var også vanlig enkelte brukte messing og bly i spriten for å skape korrosjon og på den måten få grønnfarge, og det annbefales ikke!
FAQ hvordan lage sats, Min oppskrift! viewtopic.php?f=6&t=1985
FAQ the mini-still viewtopic.php?f=23&t=3648
Brukerens avatar
RS_jenssen
Avhengig

Innlegg nymen » Tir Nov 16, 2010 10:48 pm

har dere hørt om den innåndinga av gassen??
nymen
Hardkoker

Innlegg RS_jenssen » Tir Nov 16, 2010 11:36 pm

nymen skrev:har dere hørt om den innåndinga av gassen??

Ikke med absinthe, men med sambucca er det vanlig :) Skal teste med absinthe ved neste annledning :D
Brukerens avatar
RS_jenssen
Avhengig

Innlegg nymen » Ons Nov 17, 2010 8:33 pm

si fra og gi feedback ^^
nymen
Hardkoker

Innlegg Sokken » Ons Mar 02, 2011 12:20 pm

Jeg har ikke trengt å henge her lenge for å innse at du RS_Jenssen er en genial gjennomført brenner som vet mye om hva du driver med, at du i det hele tatt klarte å finne en Absinthe oppskrift fra midten av 1600-tallet forundrer meg med fryd altså.

Men så må jeg lure... etter destilleringen av den satsen... hva anbefales da å farge spriten/absinthen med? Jeg har lest mye og sett dokumentarer på dette og de pleier altid å farge absinten med noen urter etter at den er ferdig destillert.

Forøvrig må jeg legge til at jeg har snakket med mange som har peil på absinthe... absintheurs (kaller man sånne folk)... og thujon er hva man før idager trodde var grunnen at man "ble sprø" av drikken... men nå nyere tider har vitenskapen funnet ut at thujon ikke har noen effekt... og det som kalles "absinthe-effekten" kommer fra et annet stoff som heter entanon eller noe sånnt (husker bare at navnet ligner på navnet etanol).

Absinthe-effekten er veldig vag... den er ikke sterk eller fremtredende i det hele tatt... man blir bare litt våken og frisk i toppen av det. Du kan drikke så mye du vil (i min erfaring) og du vil aldri føle deg full i hodet, men du vil merke det på kroppen. Jeg tror det har noe med at den entanonen (eller hva det het) øker oksygen tilførsel til hjernen eller noe... du blir ihvertfal skikkelig pigg i hodet av absinthe og får problemer med å klare å sove. Klarer du å sove på absinthe får du veldig tydelige sprøe drømmer.

Med andre ord er det en skikkelig kose-drikk (når den er sakte utblandet med iskaldt vann på den skikkelige måten) og er ideell til gode lange samtaler med venner eller betrakte livet som går forbi ute et sted en fin vår/sommersdag... for du bikker aldri om på den og begynner aldri å slurve med ordene og sånnt som kan skje med alle andre former for sprit når du blir for full. Men du kan få voldsomme latterkramper og sånt da... det har jeg opplevd vist jeg drikker for mye... blir kanskje litt fjortiss-full igjen på en rar måte (ta det med en klype salt).

Men jeg må legge til at den oppskriften du nevnte RS_Jenssen... der skulle man ha noen skiver med Lophophoria williamsi oppi... og det er jo Peyote... noe som er ekstremt likt LSD. Er det ingen som har merket det? Så på 1600-tallet var det da vanlig med Peyote i Absinthen? Da er det ikke merkelig at de sier at folk trippet på Absinthe før i tiden!

Jeg har aldri hørt om Peyote i Absinthe... det der skal bli vanskelig å få tak i folkens... for det første er det dyrt... du kan ikke bestille det via posten pga både narkotika-reguleringer og så er det heller ikkke lov til å innføre planter til landet i utgangspunktet... og for det tredje er Peyote nesten utrydningstruet.

Nei, jeg har sett et par gode oppskrifter her som kan godt kalles Absinthe etter min mening... hvorfor er det så mange som tror det motsatte her? Absinthe varierer fra merke til merke og de beste Absinthene inneholder en kompleks blanding av mange smaker. Men hovedregelen er at Absinthe skal bestå av Malurt, Fennel og Anis... som hoved-ingredienser... the holy trilogy of Absinthe.

Først prøver jeg meg på oppskriften din Jenssen... uten Lophophora williamsi selvfølgelig...
Sokken
Brygger

Innlegg Iskariot » Lør Mar 12, 2011 4:47 pm

Jeg tror det kommer fram andre steder i forumet her at grønnfargen på Pernods absint kommer fra romersk malurt (Artemisia pontica). Mener å huske at det også har blitt påstått at Pernod måtte ha en alkoholgehalt på over 68 % for at ikke grønnfargen skulle falme i butikkhyllene. Fargen var i utgangspunktet et markedsføringstriks. Dette førte videre til meget høy alkoholgehalt, som igjen kan ha bidratt til oppfatningen om den såkalte absintismen, ettersom absintens mange vanskjebner på slutten av 1800-tallet i dag gjerne forklares som delirium tremens på grunn av høyt alkoholkonsum.

Ellers har også billigere etterligninger av Pernods absint på 1800-tallet blitt kjemisk farget med kobbersulfat, som også kan ha hatt en effekt på nervesystemet.

Jeg må innrømme at jeg har vanskelig for å tro at det har vært Peyote i en absintoppskrift fra 1653, tatt i betraktning at denne amerikanske planten ble botanisk beskrevet første gang i 1638. Men selvsagt kan oppskriften ha opphav hos en av conquistadorene som snublet over denne kaktusen og noterte den med i sin egen absintoppskrift. Men utbredt kan det umulig ha vært, i hvert fall ikke i Europa, verken da eller siden.

For øvrig hadde det vært fint med en kilde til "entanon" som du nevner her. Jeg har ikke vært borti noe absint-litteratur som nevner dette stoffet, eller noe som ligner på det.

Jeg har et inntrykk av at det etterhvert er så overbevisende dokumentasjon på at malurt og thujon ikke forårsaker noen spesiell rus i brennevin, at noen absintromantikere begynner å lete etter andre forklaringer som kan opprettholde myten om at det er noe spesielt med absintrusen.

Jeg har sett at innholdstoffer i kvann, anis, fennikel, koriander, kalmus, karve, isop, sar og peppemynte blir tillagt virkning som argumenter for at absint gir en spesiell rus. Jeg tror sannheten heller ligger i at det for noen er så vanskelig å gi slipp på en myte man har trodd på lenge, at de strekker seg irrasjonelt langt i sin søken etter nye forklaringer.

Jeg kan forsikre at mine drammer krydret med alle de ovennevnte plantene, samt malurt, alle gir en god alkoholrus og ingen ting annet.
Iskariot
Brygger

Innlegg RS_jenssen » Lør Mar 12, 2011 5:06 pm

Hvor utbredt det var er jeg usikker på, men Lophophora Williamsii kaktusen er en lovlig plante, de andre ingrediensene er også lovlig her i landet, så å produsere dette er gjennomførbart, men jeg vil ikke anbefale folk å følge denne blandingen. Det finnes enklere måter å få den gode smaken på som krever langt mindre arbeid. Om man derimot skulle prøve denne, så anbefaler jeg å under-dosere bruken av kaktusen, eller enkelt å greit ikke bruke Lophophora Williamsii.

Jeg brukte Trichocereus Pachanoi (san pedro) som ga et mere en tilfredsstillende resultat, Om du skal dyrke kaktusen selv så bruker denne mindre tid også. Men dette er ikke noe man bør eksperimentere med! (Riktignok så er også denne kaktusen lovlig)

Bilde
Brukerens avatar
RS_jenssen
Avhengig

Innlegg RS_jenssen » Søn Mar 13, 2011 8:58 pm

For de som ikke planter selv anbefaler jeg denne siden for å handle saker som ellers er vanskelig å finne, som kaktuser, urter, frø og krydder :)
(husk at ikke alt er lovlig for innførsel i Norge!) http://psychoactiveherbs.com/catalog/index.php
Brukerens avatar
RS_jenssen
Avhengig

Innlegg textex » Man Mar 14, 2011 2:22 pm

Er det kun det å blomstre kaktusene som er ulovlig da eller? Var vel enten denne eller peyotekaktusen som brukte så lang tid på å blomstre. Men begge inneholder vel meskalin?
textex
Avhengig

Has thanked: 1 time
Has thanked: 1 time

Innlegg RS_jenssen » Man Mar 14, 2011 2:28 pm

textex skrev:Er det kun det å blomstre kaktusene som er ulovlig da eller? Var vel enten denne eller peyotekaktusen som brukte så lang tid på å blomstre.

Det er lov å blomstre de også :) Men de kan kun benyttes til "pryd" å ikke til konsumering, for virkestoffet Meskalin tror jeg er kategorisert som legemiddel. Det tar både tid å er vanskelig å få den til å blomstre her i Nord, men med kunstig lys er alt mulig. Heldigvis så vokser den enkelt å veldig hurtig, du trenger bare å spire den å sette den i stua. Meskalin ligger i selve kaktusen så det er ikke nødvendig å blomstre den for å nyte effekten. Jeg kjøpte min første på et lokalt Norsk gartneri for flere år siden, lenge før jeg viste hva det var, å hva den kan brukes til. Bla nedover til du finner T. pachoi på denne siden http://www.norshroom.org/wiki/pmwiki.ph ... geKaktuser
Brukerens avatar
RS_jenssen
Avhengig

Innlegg rlystad » Søn Jul 31, 2011 5:39 am

RS_jenssen skrev:Her er den orginale oppskriften fra 1653 (beklager dårlig oversettelse, dere får rette på språk feilene selv!)

20 L sats 14-18% alkohol
750 g malurt (Artemisia absinthium)
750 g roman malurt (Artemisia Pontica)
12 skiver Lophophora Williamsii
4 ss salvie
4 ss mynte
4 ss sitronmelisse
20g Galangal
20g ingefær
20g sweet flag (Acorus calamus)
20g elecampane
50g lakris rot
150g rosiner
20g anisfrø
20g fennikel frø
15g kanel
15g muskat
5g kardemomme
5g cubeb pepper (Piper cubeba)
bland hakkede ingredienser i satsen minst 12 timer etter at den er ferdig gjæret (kan godt være blandet en uke!) og deretter kan du brenne. Legg til 1 kopp sukker / liter destillat. Absinthe ble opprinnelig ca 60% alkohol, mens det over er 1653 oppskriften å var ment å være et enkelt pott destillasjon.

(beklager dårlig oversettelse, dere får rette på språk feilene selv!)

Mange takk for denne oppskriften! Det hadde vært ypperlig om du kunne oppgitt kilden til oppskriften også! På forhånd takk.
rlystad
Nybegynner

Innlegg LordMango » Søn Jul 31, 2011 10:24 pm

Hei!

Ettersom du er en relativt ny bruker (etter hva jeg kan se på registreringsdato), har du sikkert ikke fått med deg at RS_Jenssen dessverre har blitt en inaktiv bruker.
Er mange som savner han her inne, men virker ikke som han har tenkt seg tilbake med det første.

Jeg vet at han holder til på "hjemmebrent"-siden på facebook, så du kan evt. prøve å skrive til han der.

Mvh. LordMango.
Bilde
Brukerens avatar
LordMango
Avhengig

Innlegg rlystad » Tir Aug 02, 2011 3:25 pm

Hei LordMango,
Takk for raskt svar, jeg får prøve lykken på fb siden du nevnte. Takk for hjelpen! :)
mvh,
rlystad
Nybegynner

Innlegg Iskariot » Man Okt 24, 2011 8:15 pm

Her er en sjeldent god artikkel om absinten i DNs-helgemagasin. Ifølge denne artikkelen ble absinten funnet opp i Frankrike på 1790-tallet. skal ikke banne på at det er riktig, men jeg er uansett svært skeptsik til ekteheten til denne oppskriften fra 1650-tallet.

http://www.dn.no/d2/d2mat/article2233946.ece
Iskariot
Brygger

ForrigeNeste

Gå til Smakstilsetning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest