Brennevin smaksatt med bær eller frukter

Snakk om "farget brennevin", og essenser.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Brennevin smaksatt med bær eller frukter

Innlegg Jalle » Lør Jul 03, 2004 7:59 pm

Ren sprit ( 45 eller 60 % ) eller vodka kan smaksettes med ferske eller dypfryste frukter eller bær og serveres som en mild, fyldig dram.
Hjemmekrydret dram er heller ikke bare en borddrikk til fet mat, silderetter , skalldyr og lignende men også en god aperitif eller avec som serveres til kaffe. Noen bær inneholder riktignok så sterk syre eller er så beske at de først bør dypfryses for på den måten å mildne beskheten. Ønsker man å servere brennevinet som likør, lager man først en sterk sukker lake ved å koke opp 1 dl vann med så mye sukker som maksimalt kan løses opp over middels varme. Avkjøl sukkerlaken og ha den i brennevinet etter smak. Prøv med litt sukkerlake av gangen til riktig søthets grad er oppnådd.

Solbærbrennevin.
Fyll en flaske 3/4 full med Rensede solbær og hell på 45 % sprit eller vodka til flasken er full. Sett på kork og opbvar flasken i romtemperatur i 14 dager. Brennevinet er deretter ferdig og kan helles av flasken hvorpå ny sprit kan helles på de samme bærene ytterligere 2 ganger. Brennevinet kan lagres i lengre tid. Etter 2 måneders lagring får drikken en fyldig smak og rik bouque.

Tyttebærbrennevin.
Lages som solbær brennevin. Etter at brennevinet er lagret og tappet, kan det søtes med sukkerlake om nødvendig.

Brennevin med rips.
Fyll en flaske halvfull med rensede rips og fyll på med solbær til den er 3/4 full. Fyll flasken helt full med 45 % sprit og la den stå i minst tre uker, Hvoretter drikken tappes. Lages brennevinet bare av rips, kan det bli noe surt og tynt i smaken. Bærene kan brukes til to omganger til med brennevin.

Tranebærbrennevin.
Lages på samme måte som solbærbrennevin

Rognebærbrennevin.
Legg modne rognebær i fryseren i 24 timer og rens dem deretter.
legg dem på en flaske som til solbærbrennevin, men smak på den allerede etter 1 uke og der etter med javne mellomrom til den har fått passe smak og bitterhet. Bærene kan brukes til ytteligere to porsjoner dram.

Bjørnebærbrennevin.
Fyll en flaske halvfull med knapt modne bjørnebær og fyll på med rips til den er 3/4 full. Fyll flasken helt med 45 % sprit og la den stå 1-4 måneder før den tappes. Bjørnebær kan bare brukes én gang men bærene kan serveres med vispet krem som deseret.

Blåbærbrennevin.
Lages på samme måte som bjørnebærbrennevin.

( Flere oppskrifter kommer )
Sist endret av Jalle den Tor Jul 08, 2004 9:32 pm, endret 3 ganger.
Det er ikke vits å drukne problemer i alkohol, problemer er gode svømmere.
Brukerens avatar
Jalle
Vin bryggjarn

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Brennevin smaksatt med bær eller frukter

Innlegg Lalla » Lør Aug 13, 2005 3:45 pm

Skulle til og skrive ett inlegg om solbær-brennevin, så søkte jeg litt og fant dette:
Jalle skrev:Solbærbrennevin.
Fyll en flaske 3/4 full med Rensede solbær og hell på 45 % sprit eller vodka til flasken er full. Sett på kork og opbvar flasken i romtemperatur i 14 dager. Brennevinet er deretter ferdig og kan helles av flasken hvorpå ny sprit kan helles på de samme bærene ytterligere 2 ganger. Brennevinet kan lagres i lengre tid. Etter 2 måneders lagring får drikken en fyldig smak og rik bouque.

Har du prøvd dette selv jalle, blir det bra? :D
Lønner seg jammen og søke her ja :)
-------------
MVH Lalla
-------------
Brukerens avatar
Lalla
Avhengig

Innlegg Jalle » Fre Sep 02, 2005 7:57 pm

Hei Lalla. Beklager at jeg ikke har svart deg før. Har vert i polen en tur.
Svaret er nei. Desverre. Har dårlig tilgang til " billig " brennevin så det går mest på øl og vin. Jeg må jo si i samme åndedrag at jeg har prøvd andre bær og frukt som jeg har laget likør på. En gang laget jeg likør på 60% med sitroner,appelsiner og lime. Jeg kan desverre ikke huske hvor mye jeg brukte av hvær slag. Dette var etter eget hode. Men den ble aldeles vellykked. En meget frisk drikk, som jeg kan anbefale som aperitif. Nytes avkjølt. Na zdrowie :wink:
Det er ikke vits å drukne problemer i alkohol, problemer er gode svømmere.
Brukerens avatar
Jalle
Vin bryggjarn

Innlegg cas » Man Feb 06, 2006 7:18 am

Er du sikker på dette her med rips til blåbærbrennevin?
I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me.
- Sir Winston Churchill (1874 - 1965)
cas
Administrerende brygger

Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Has thanked: 1 time

Innlegg Miraculix » Man Feb 06, 2006 8:29 am

Jeg tror at siden man ikke tilsetter så mye sukker til blåbærsnapsen,
kan denne bli litt tam, om man bare bruker blåbær. Litt av friskheten
lages ved å ha oppi rips. Har sett det i eks. noen vinoppskrifter også...

/Miraculix

OBS! Bruk ikke amerikanske blåbær...
/Miraculix
Brukerens avatar
Miraculix
Avhengig

Gå til Smakstilsetning

Hvem er i forumet