Brennevin smaksatt med stenfrukter og nøtter

Snakk om "farget brennevin", og essenser.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Brennevin smaksatt med stenfrukter og nøtter

Innlegg Jalle » Søn Jul 04, 2004 6:44 pm

Til stenfruktene regnes bla. Kirsebær, moreller, plommer, ferskener, og aprikoser. Til denne gruppen regnes også slåpetorn. Det som kjennetegner de andre fruktene, er at kjernene inneholder visse typiske bitterstoffer som gir drikken dens spesielle karakter. Kirsebær og aprikoser har høyt syre innhold. Ønsker man å mildne dette, kan frukten dypfryses i 24 timer. Ferskener og moreller har ganske mild smak og er dessuten væskerike, derfor bør man alltid tilsette en syrlig frukt, eller vinsyre etter smak.
Brennevin på nøtter skiller seg fra annet brennevin, ikke minst ved den lange lagrings tiden, men det er også utsøkt til kaffe.

Hasselnøttbrennevin
Knus lett så mange hasselnøttkjerner at en flaske blir 1/3 full. Legg i en oppkokt kanelstang og tilsett 3 ss sukker eller melis pr. flaske. fyll flasken med 45 % sprit og la den stå i 6 til 12 måneder. Smak eventuelt det ferdige brennvinet til med noe mer sukker og server det iskaldt. Mengden av sukker som skal tilsettes avhenger av om drikken skal ha karakter av brandy eller likør.

Brennevin på ferske hasselnøtter.
Lages som ovenfor. Men krukken fylles 3/4 full med ferske lett knustenøtte kjerner. 1/2 kanelstang tilsettes og drikken får deretter modne i 6-8 måneder og gjerne lenger.

Aprikosbrennevin.
Ta ut kjerner av modne aprikoser og knus 4-5 kjerner lett. Legg dem i bunnen av et glass og fyll på med de utstenede aprikosne til det er 3/4 fullt. Hell på 45 % sprit til glasset er helt fullt og sett det mørkt og kjølig i 4-5 uker eller lengre. Aprikosene kan bare brukes til én omgang brennevin.

Apricot brandy.
Lag aprikosbrennevin som ovenfor og smak til med konjakkessens, eller konjakk. Brukes essens, tilsettes én til en og en halv ss til 7 1/2 dl brennevin. Brukes konjakk, tilsettes denne med 1/4 av brennevinets volum.

Morell brennevin.
Grovrens moreller og del 10-15 stykker i to. Knus knus kjernene lett og legg dem i bunnen av et glass. Fyll på med bærene til krukken er 4/5 full. Legg på et lag stikkelsbær og fyll ¨på med 45 % sprit. La alt stå i 2 måneder og fyll så væsken over på flasker. Bærene kan ikke brukes til brennevin i gjen, men de kan gjerne brukes til deserter.

Kirsebærbrennevin.
Dypfrys kirsebær i 24 timer. Rens bærene og gå fram på samme måte som for morellbrennevin, men utelat stikkelsbærene. drikken er ferdig etter 4-5 uker, men de kan vanligvis serveres noe før hvis bærene ikke har vert helt modne. Bærene kan brukes til to omganger brennevin.

( Flere oppskrifter kommer )
Det er ikke vits å drukne problemer i alkohol, problemer er gode svømmere.
Brukerens avatar
Jalle
Vin bryggjarn

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Innlegg mrBeerman » Tor Mai 31, 2007 1:47 pm

flere oppskrifter kommer:P hehe
Jeg brente meg, men ble ikke sterkere
mrBeerman
Avhengig

valnøtt m.fl.

Innlegg Iskariot » Tor Jun 14, 2007 11:52 pm

Når det ikke kommer flere oppskrifter her, kan jeg like gjerne følge opp.

Valnøtt-dram
Den absolutt mest klassiske nøttesnapsen er valnøtt-snaps.

Man skal da bruke en umoden grønn valnøtt. Det vil si man er nødt til å finne et valnøtt-tre for å plukke de umodne nøttene. Jeg har selv ikke laget denne av mangel på valnøttrær, men nå skal jeg dyrke mitt eget. Her er en oppskrift fra Danmark: http://www.drambryg.dk/urt%20valnod.htm

Eikenøtter
Ellers gir eikenøtter en god snaps. De beske nøttene legger ikke igjen så mye beskehet i spriten. Det blir en varm og rund nøttesmak som det er lett å like: http://www.krydderdram.no/plantene/eik.php

Ekte kastanje
Jeg sitter i skrivende stund med en deilig kastanje-snaps. En av mine beste nøttesnapser. Trikset med kastanjesnapsen er å få til balanse i fortynningen slik at det blir mest mulig smak og minst mulig emmen beskhet, her hjelper også lagring til.
http://www.krydderdram.no/plantene/kastanje.php

Umodne hasselnøtter
En forlengst glemt tråd i et dansk drammeforum hevdet at hasselnøtt-dram blir best dersom man bruker umodne nøtter på samme måte som med valnøtter. Jeg har ikke selv prøvd dette, men jeg får vel teste det til sommeren. Kan prøve å komme tilbake med beskrivelse.

Hegg
Jeg er også nødt til å nevne hegg når man først nevner moreller. Hegg er fetteren til kirsebær og moreller, men heggebærene er så beske at de er helt uspiselige. Som drammekrydder derimot er de aldeles fortreffelige, og smaker ikke helt ulikt morell-dram. Men i tilegg har man gleden av å fralure naturen en smak man bare får tak i gjennom bearbeiding med deilig sprit.
http://www.krydderdram.no/plantene/hegg.php
Iskariot
Brygger

Innlegg chr18 » Fre Jun 15, 2007 10:07 am

hvor fant du ett valnøtt tre? det hørtes spenende ut. må prøve noen av de drammene du gir oppskrift på, men kan du si meg hva "Svendborg Snaps" er?
Kan dere være så snill å poste ferdig ovcersatte linker så sant det lar seg gjøre?
bruk google. http://www.google.no/language_tools?hl=no
chr18
Avhengig

Innlegg Iskariot » Fre Jun 15, 2007 11:22 am

Jeg har bestilt et valnøtt-tre hos plante-kjeden Plantasjen. Man må bestille det før 1. juni, finne et lunt sted til det og håpe at det trives. Det vil ta flere år før det kommer valnøtter på det.

Det finnes jo folk som har valnøtt-trær allerede. Vet du om noen så er det ikke værre enn å spørre dem om å få tre-fire umodne frukter. Jeg kjenner ingen som har slikt. Det skal være et tre til i Botanisk hage, men der er det ikke lov å plukke noen ting, de sagde ned en valnøtt for ca. tre år siden.

Man kan selvsagt si mye gledelig om danskenes alkohollovgivning, men så lenge man ikke har et monopol som sørger for bredde i produktutvalget blir det enkelte upoulære ting som de store produsentene ikke gidder lage. En av de tingene er 60 % ren sprit.

Av en eller annen grunn har danskene tradisjon for å bruke meget kryddersvake snapser og akevitter til å lage krydderdram, Brøndum snaps er en av disse. Hvorfor de ikke foretrekker en enkel vodka må du ikke spørre meg om. Kan ikke skjønne at det er noen fordel å få med en svak karvesmak på alle snapser man lager, men det er smak og behag.

I norsk og svensk tradisjon bruker man helst vodka eller fortynnet 60 % sprit (eller hva det skulle være man har for hånden av ukrydret brennevin).

I den danske oppskriften betyr altså Brøndum snaps det samme som 40 % ukrydret brennevin.
Iskariot
Brygger

Innlegg chr18 » Fre Jun 15, 2007 12:03 pm

der må det være ett enormt marked, trur jeg skal slå meg ned som vodkaprodusent i danmark :P også skal jeg bestille et sånt tre neste år, siden det allerede er for sent i år :? :(
Kan dere være så snill å poste ferdig ovcersatte linker så sant det lar seg gjøre?
bruk google. http://www.google.no/language_tools?hl=no
chr18
Avhengig

Re: Brennevin smaksatt med stenfrukter og nøtter

Innlegg Collin75 » Man Jul 23, 2012 10:51 pm

Hei, er det noen på forumet som har en neve umodne valnøtter å avse? Jeg har lest at dram laget på slike skal være helt fantastisk, men at de bør plukkes mellom 1. og 15. august for best resultat. Ser at flere av dere har forsøkt å plante valnøtt-trær, så jeg håper på svar :D Betaler selvsagt frakt (bor i Trondheim).
Collin75
Nybegynner

Re: Brennevin smaksatt med stenfrukter og nøtter

Innlegg Collin75 » Lør Jun 06, 2015 8:02 am

Heisann, plukker opp igjen denne tråden. Hvordan går det med valnøttrærne deres? Hvis noen har en liten håndfull umodne valnøtter å avse utpå sensommeren, er jeg veldig interessert. Hvis noen har fått prøvd denne drammen siden sist, hadde det vært fint å høre erfaringer om det også :)
Collin75
Nybegynner

Gå til Smakstilsetning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest