Brennevin smaksatt med blomster, urter og bær.

Snakk om "farget brennevin", og essenser.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Brennevin smaksatt med blomster, urter og bær.

Innlegg Jalle » Søn Jul 04, 2004 7:04 pm

Tørkede urter og bær er uten tvil de mest tradisjonsrike krydder i skandinavisk drammetradisjon. De er ofte omgitt av myter om medisinsk virkning. En forskjell mellom urtekrydret brennevin og bær eller fruktkrydret brennevin er at de siste ofte drikkes uten tilsetning av ren sprit, mens de første ofte brukes som essens.

Malurtbrennevin
Legg 5-6 nye kvister av malurt, 10 cm lange på flaske og fyll med 45 % sprit. La det stå i ett døgn og prøvesmak av og til det første døgnet.
Malurt gir kraftig besk smak og det er derfor viktig at man avbryter i rett tid. Hvis man ikke vil ha en essens. Da kan spriten stå med kvistene i optil en uke.

( Jeg må forøvrig opplyse at Malurt er giftig i store doser. )

Malurt anbefales til vanlig ikke brukt i mat. Regelmessig bruk av malurt kan forårsake kramper, uro og brekninger. Overdosering forårsaker svimmelhet, kramper, rus og delirium. Ren malurtolje er en sterk gift.

FRANSK MALURT

Det beste krydderet får en av de unge bladskuddene. Fransk malurt er en meget anvendbar krydderplante.

Det var dette jeg fandt om Malurt. Se linken nedenfor.

http://home.online.no/~gjessin

Porsbrennevin.
Vikingene krydret sin mjød og brennevin med pors, men, det skal ha vert en bi-virkning ved bruk av pors. de ble helt gale. Sies det.

Legg 5-6 småkvister av pors på en flaske og fyll den opp med 45 % sprit. La det trekke i 1-3 døgn og hell det så forsiktig over i en annen flaske, uten at bunnfallet blir med. Brennevinet blir mildest hvis det lages bare på blad.

Gammel dansk bitter.
Legg ned i en glasskrukke, 10 allehåndekorn, 5 svarte pepperkorn, 5 hvite pepperkorn, 1 muskatnøtt, 1 vaniljestang, 2 hele kardemommer, 12 mandler, og 6 hele nellik. Fyll på med 45 % sprit og la det trekke i 3-5 dager. Filtrer drikken, lagre den i 1-2 måneder før den serveres.

Kamillebrennevin
Fyll et glass halvt med tørkede kamilleblomster ( Pose te med kamille kan og brukes ) og fyll på med 45 % sprit. La det stå i 2-3 uker og filtrer det gjennom et kaffe filter. Smak til med 1-2 ss presset sitron og server det rom temperert.

(Flere oppskrifter kommer )
Det er ikke vits å drukne problemer i alkohol, problemer er gode svømmere.
Brukerens avatar
Jalle
Vin bryggjarn

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Innlegg alkis » Fre Jul 01, 2005 3:49 pm

Malurt vokser villt noen steder i norge da. Jeg har drevet en del og letet info om den og har etter hvert funnet masse. Og nå tror jeg endelig at jeg har funnet helt ut hvordan den ser ut og hvis det jeg tror stemmer vokser det masse av den rundt her hvor jeg bor.

Malurt brukes feks til å lage Absinthe det er grunnen til at jeg har letet så mye etter den. Jeg har tillogmed kjøpt noen frø. Absinthe ble drukket mye før i gamle dager (1800 tallet) til det ble forbudt nærsagt over alt... Hvertfall den Absinthen de drakk da. Grunnen til at store mengder malurt og malurtolje er farli er et stoff som heter Thujon som man bland annet kan få hallusinasjoner av. Overdreven bruk av dette kan føre til blant annet nervehinnebetennelse. Hvis man drikker det ofte fører det dessuten til at man blir dummere og dummere. Så det er ikke å anbefale å drikke det veldig ofte. Men så klart det er jo godt en gang i blandt;) Mange av kunstnerne i gamle dager drakk Absinthe. Blant annet har jeg hørt at Van Gogh Hadde drukket Absinthe når han skar av seg øret (det kan jeg selfølgelg ikke vite helt sikker siden jeg ikke var der:p).
alkis
Brygger

Innlegg Miraculix » Man Jul 04, 2005 8:05 am

alkis skrev:Malurt vokser villt noen steder i norge da. Jeg har drevet en del og letet info om den og har etter hvert funnet masse. Og nå tror jeg endelig at jeg har funnet helt ut hvordan den ser ut og hvis det jeg tror stemmer vokser det masse av den rundt her hvor jeg bor.

Malurt brukes feks til å lage Absinthe det er grunnen til at jeg har letet så mye etter den. Jeg har tillogmed kjøpt noen frø. Absinthe ble drukket mye før i gamle dager (1800 tallet) til det ble forbudt nærsagt over alt... Hvertfall den Absinthen de drakk da. Grunnen til at store mengder malurt og malurtolje er farli er et stoff som heter Thujon som man bland annet kan få hallusinasjoner av. Overdreven bruk av dette kan føre til blant annet nervehinnebetennelse. Hvis man drikker det ofte fører det dessuten til at man blir dummere og dummere. Så det er ikke å anbefale å drikke det veldig ofte. Men så klart det er jo godt en gang i blandt;) Mange av kunstnerne i gamle dager drakk Absinthe. Blant annet har jeg hørt at Van Gogh Hadde drukket Absinthe når han skar av seg øret (det kan jeg selfølgelg ikke vite helt sikker siden jeg ikke var der:p).

For det meste sludder og vås!

Men drakk store mengder, ja det gjorde de. I dag kaller vi det alkoholisme,
det som førte til at man ble "dummere og dummere"....

/Miraculix
/Miraculix
Brukerens avatar
Miraculix
Avhengig

Been thanked: 2 times

Innlegg mrBeerman » Man Jul 11, 2005 7:22 pm

altid skal man skylde paa alkohole :shock:
Jeg brente meg, men ble ikke sterkere
mrBeerman
Avhengig

Akevitt

Innlegg Cedric The Celt » Søn Nov 06, 2005 10:27 am

Jalle skrev:Tørkede urter og bær er uten tvil de mest tradisjonsrike krydder i skandinavisk drammetradisjon. De er ofte omgitt av myter om medisinsk virkning. En forskjell mellom urtekrydret brennevin og bær eller fruktkrydret brennevin er at de siste ofte drikkes uten tilsetning av ren sprit, mens de første ofte brukes som essens.

Noen som har oppskrift på akevitt? Det nærmer seg jo Jul. :wink:
CTC
Cedric The Celt
Brygger

Akevitt

Innlegg Jalle » Søn Nov 06, 2005 10:39 pm

Du er alfor sent ute.Akevitten må lagres en god stund for å bli god.
Du har jo hørt om linje akevitt.
Jeg har ingen oppskrift på akevitt så du må lete på nettet. Bon apetitt :wink:
Det er ikke vits å drukne problemer i alkohol, problemer er gode svømmere.
Brukerens avatar
Jalle
Vin bryggjarn

Re: Akevitt

Innlegg Miraculix » Man Nov 14, 2005 9:27 am

Cedric The Celt skrev:
Jalle skrev:Tørkede urter og bær er uten tvil de mest tradisjonsrike krydder i skandinavisk drammetradisjon. De er ofte omgitt av myter om medisinsk virkning. En forskjell mellom urtekrydret brennevin og bær eller fruktkrydret brennevin er at de siste ofte drikkes uten tilsetning av ren sprit, mens de første ofte brukes som essens.

Noen som har oppskrift på akevitt? Det nærmer seg jo Jul. :wink:

Jada :)

Du kan ennå rekke det:

Karveessens:
1/2 dl karvefrø legges på 1 dl sprit. Trekkes i maks. en uke.
(du kan fint doble oppskriften. Essensen blir bare bedre med tiden...)

Anisessens: Det samme. Bruk anisfrø og ikke stjerneanis. Stjerneanis blir
en egen fin drikk.

Bland og smak til i ei halvflaske (eller kvartflaske) til du får blandingen
riktig. Bland så det du trenger for jula. Akevitten er god med en gang, men
tjener bra på å få stå en måned eller 3, så bare gå i gang...

Utgangspunkt: Til ei halvflaske tilsettes 1,5 cl karveessens og 1 cl anisfrøessens
+ ei teskje fruktose (eller sukker). Juster opp tilsettningene med 0,5cl om
gangen. Vær litt forsiktig med sukkeret.

Etterhvert (i løpet av neste sesong) kan du eksperimentere med tilsettninger
av eks. pommeransessens, korianderessens, vaniljeessens++++++

/Miraculix
/Miraculix
Brukerens avatar
Miraculix
Avhengig

Norsk malurt

Innlegg total » Tor Jul 13, 2006 12:05 am

Som biologistudent kan jeg opplyse om at det finnes en norsk variant av malurt (Artemisia norvegica) som riktignok er lite utbredt i Norge, men om en skal plukke selv MÅ denne unngås! Den vil gi nyrene dine så mye juling at du er heldig om de funker etterpå.... :shock:
total
Nybegynner

Innlegg Iskariot » Ons Jun 13, 2007 8:45 am

Jeg ser det ikke har vært svært mye aktivitet her i det siste. Siden forrige innlegg har jeg opprettet denne nettsiden: http://www.krydderdram.no

Her finner man beskrivelser av et stort antall urtedrammer og lenker til alle urter jeg selv ikke har beskrevet.

Ser i fora som dette at mange er opptatt av malurtdrammen. Det er delte oppfatninger om effekten av thujon, men en artikkel fra Norsk legeforening beskrives virkningen av thujon fra dyreforsøk. Se dette forumet:
http://www.vesteralingen.no/index.php?option=com_simpleboard&Itemid=31&func=view&id=51&catid=6

Jeg har drukket en hel del malurtbrennevin, og kan ikke si annet enn at jeg aldri har opplevd noe annet enn alkoholrus. Men det er en meget god bittersnaps. Malurt må man dyrke selv, du finner den aldri vilt i norge. Strandmalurt skal vokse på Hvaler.

Ellers er det thujon også i reinfann og thuja-hekker. Den siste kjenner jeg ingen som har forsøkt å lage krydderdram av.
Iskariot
Brygger

Innlegg Lensmann » Ons Jun 13, 2007 4:15 pm

Her var det jo mye interresant stoff å prøve seg på.
Livet er ikke bare en fest,
det er også en dans på roser.
Brukerens avatar
Lensmann
Avhengig

11 hagtornarter

Innlegg Iskariot » Tir Des 18, 2007 12:37 am

Jeg klarer ikke å la være å vise dem fram. Her er så likt som mulig fremstilte drammer av 11 ulike hagtornarter. Det ville overraske meg litt dersom det i det hele tatt fantes 11 slike samlet noe annet sted i hele verden. Men det er jo ikke umulig, i så fall ville det overraske meg enda mer om de samme artene var representert:

Bilde

Crataegus monogyna, C. pedicellata, C. punctata, C. punctata var. aurea, C. submollis, C. succulenta, C. succulenta var. macracantha, C. turcistanica, C. laevigata, C. flabellata, C. flabellata var. grayana.

Hvordan smaker de?
Jeg har jo så vidt smakt litt når jeg har blandet ut fortynningen, men la merke til at de fortjener 14 dager til i fred og ro før jeg gjør meg opp en mening. Det er mye både syrer og bitterstoffer som må finne seg til rette i spriten. De var mer foskjellige enn jeg hadde forventet. Hagtorn slekter på både epler, nyper, rognebær og mispler og de smaker midt i mellom alle sammen, i ulik styrkegrad.

Tror kanskje jeg kommer til å invitere folk til en kåring av beste hagtrondram etter hvert.
Iskariot
Brygger

Re: Brennevin smaksatt med blomster, urter og bær.

Innlegg 33rpm » Man Aug 08, 2011 7:58 pm

Smatter på en nysilet ryllikdram etter anvisning fra krydderdram.no og den ble helt nydelig!
De er veldig greit når man bare kan rusle ut i hagen å plukke så mye man vil. Antagelig har jeg essens for mange år fremover nå :D

Jeg har også fylt opp ett 2 liters glass med alle de solbærbladene jeg klarte å stappe oppi, og så fylt opp med i overkant av 1 liter sprit. Etter bare en dag på glass begynner det å lukte fristende, så her er det bare å smøre seg med tålmodighet.

Er det andre som har puttet noe spennede på glass denne sesongen?
Brukerens avatar
33rpm
Erfaren Brygger

Innlegg freddyflame » Man Aug 08, 2011 9:32 pm

Jeg har, etter å ha lest om krydderdrammer her og andre steder, også tenkt å "maltraktere" solbærbuska hjemme i løpet av uka og sette en liter eller så.
Bærene er allerede trygt forvart til syltetøy og saft, så hvorfor ikke bruke bladene også?
Spørs om jeg greier å vente helt til desember da ;)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.

-Douglas Adams
Brukerens avatar
freddyflame
Brygger

Innlegg 33rpm » Man Aug 08, 2011 10:13 pm

Å det er det nok av andre drammer man kan smatte på frem til desember, så det bør man klare :mrgreen:

Kreklingdrammen fra i fjor skal nok sørge for at jeg holder høstvarmen frem til solbæra kan nytes :wink:
Brukerens avatar
33rpm
Erfaren Brygger

Innlegg freddyflame » Søn Okt 09, 2011 12:04 am

Solbærn står der den - har så lyst men jeg skal la den være - inntil videre :)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.

-Douglas Adams
Brukerens avatar
freddyflame
Brygger

Neste

Gå til Smakstilsetning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest