Lagring på eikefat

Snakk om "farget brennevin", og essenser.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Lagring på eikefat

Innlegg mnilsen » Tor Okt 27, 2011 3:23 pm

Er i gang med noe schnapps her. Å var inne på tanken om å lagre dette på et 5 liters eikefat i noen år. Noen som har erfaring innen dette. Planen min til nå er, Setter først schnappsen å lar denne få smak. 6-8 måneder på glass. Så siler jeg av og heller tønna full å plugger proppen i. Det jeg er litt usikker på er luft. Vil det ha noe å si om det er luft i tønna når den settes. Og er det bare å tappe av en klunk etter 3-4 år for å smake hvordan det ligger ann. Dette vil jo også gi mer luft. Vist noen har tips og erfaring, mottas de med takk.
mnilsen
Nybegynner

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Lagring på eikefat

Innlegg Iskariot » Tor Okt 27, 2011 9:59 pm

Dette vet jeg strengt tatt ikke så mye om, men har noen antagelser, for jeg har laget en del eikedram, både av kjerneved og eikeknopper (dessuten er jo whisky og konjakk strengt tatt bare eikedram).

Hvis fatet er nytt, tror jeg du vil få mye eikesmak relativt raskt. Det er ikke sikkert det blir drikkbart etter flere år på et nytt fat uten å spes ut med annen sprit. Kanskje lurt å prøve seg fram med noen måneder først og i så fall bør den hvile minst et år etterpå slik at garvesyrene fra eikefatet får gjort seg gode og runde med alkoholene i spriten.

Hvis fatet bare er fem liter vil du få relativt mye eikeoverflate i forhold til væske sammenlignet med lagring på store (profesjonelle) eikefat. Noe som også skulle tilsi kortere tid på fatet før det kommer mye eikesmak i drammen. Men det er vel bare å prøve seg fram og smake litt innimellom.

Jeg tviler på at luft inni fatet vil ha noe særlig å si så lenge fatet ellers er tett. Kanskje det vil gjøre noen modningsprosesser litt raskere.

Skulle gjerne prøvd dette selv. Hvor har du fått tak i fatet?
Iskariot
Brygger

Innlegg mnilsen » Søn Okt 30, 2011 9:06 am

Kagge.com synes heller ikke prisen var avskrekkende for det. Skal bli spennende å prøve hva det blir utav det etter litt lagring. Trikset får vel bare være å prøve seg frem å smake litt av og til for å vite hvordan smaken ligger ann. Så spørs det vel om det er noe igjen i tønna når det er ferdig da.....
mnilsen
Nybegynner

Innlegg mnilsen » Søn Okt 30, 2011 9:06 am

Kagge.com synes heller ikke prisen var avskrekkende for det. Skal bli spennende å prøve hva det blir utav det etter litt lagring. Trikset får vel bare være å prøve seg frem å smake litt av og til for å vite hvordan smaken ligger ann. Så spørs det vel om det er noe igjen i tønna når det er ferdig da.....
mnilsen
Nybegynner

Gå til Smakstilsetning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest