smak på spriten????

Snakk om "farget brennevin", og essenser.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

smak på spriten????

Innlegg tommy123 » Tir Mar 27, 2012 8:37 pm

går det ann og lage sprit med eplesmak eller no frukt. vist man kutter frukt og har det i satsen!!!
tommy123
Brygger

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: smak på spriten????

Innlegg Høgetveit'n » Tir Mar 27, 2012 10:12 pm

Ja definetivt.
Kan jo nevne Calvados, Cognac og Brandy og Whisky. Disse er basert på epler, druer, bær og korn(bygg) respektivt.

Jeg forslår et aldri så lite google søk, (Edit) og bruk av stavekontroll.
Age appears to be best in four things; old wood best to burn, old wine to drink, old friends to trust, and old authors to read.
Høgetveit'n
Administrerende brygger

Been thanked: 1 time

Innlegg cas » Søn Apr 01, 2012 3:21 am

Det går fint ann å lage destillat med smak - det er også omtalt i forumet ved et par anledninger iallefall.

En kjapp og enkel måte er å tilsette smak etter du har foredlet satsen.
Du finner litt om det i Smakstilsetningsforumet - eller akkurat det du leter etter her :

http://www.boulderlocavore.com/2011/01/ ... -your.html

Ser for meg du kan oppnå mange forskjellige varianter med de forskjellige eplesortene man har på markedet i dag.
I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me.
- Sir Winston Churchill (1874 - 1965)
cas
Administrerende brygger

Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Innlegg nittipluss » Man Apr 16, 2012 2:11 pm

Dette krever vel at man bruker spiralis eller potstill. ( hvis vi ser vekk fra avanserte kolonner)?
det bli itj karsk uten 90 pluss
nittipluss
Avhengig

Innlegg Mads » Man Apr 16, 2012 2:33 pm

Man burde ha et apparat som ikke introduserer altfor mye tvungen reflux i damp-banen, for å få med seg mest smak.
Doppeltbocks HB kalkulator. Anbefales nedlastet :)
Mads
Avhengig

Innlegg nittipluss » Man Apr 16, 2012 4:16 pm

Mads skrev:Man burde ha et apparat som ikke introduserer altfor mye tvungen reflux i damp-banen, for å få med seg mest smak.

Det var som om foreleseren i Marinteknikk skulle ha sagt det :lol:

Men hvis man må brenne flere ganger for å få "god sprit" så vil vel smaken også mer eller mindre forsvinne etterhvert?
Er det satsen som må lages på så bra måte at spriten oppleves som smakfull istedet for "fuselholdig" ?
det bli itj karsk uten 90 pluss
nittipluss
Avhengig

Innlegg Mads » Man Apr 16, 2012 6:29 pm

nittipluss skrev:Men hvis man må brenne flere ganger for å få "god sprit" så vil vel smaken også mer eller mindre forsvinne etterhvert?
Er det satsen som må lages på så bra måte at spriten oppleves som smakfull istedet for "fuselholdig" ?

Det er i sånne tilfeller man må tenke på å bruke noe annet enn turbogjær og sukker.
Istedenfor å ramse opp alt jeg kan om det, er det lettere å bare kikke innom her.

Og så har du måten man tar cuts på når man potstiller. Kuttene må være mye større, siden man ikke klarer å separere de ulike alkoholene like godt som et reflux-apparat.
Doppeltbocks HB kalkulator. Anbefales nedlastet :)
Mads
Avhengig

Innlegg pottstill » Søn Mar 17, 2013 12:01 pm

Har sjøl laget god calvados med et primitivt potstillapparat.

Tok ca. 10 kg epler og moste dem i en diger bøtte (trampet dem til mos med støvler). Tilsatte litt vann (så lite som muglig), men til omtrent 14 liter totalt. Jeg brukte hetvinsgjær, litt gjærnæring og bruk gjerne litt pectolase, for da får du mindre metanol, uten at metanol egentlig er noe stort problem her. Dette fikk gjære et par dager, og videre tilsatte jeg sukker i to porsjoner så alkoholstyrken endte på rundt 15-16 prosent. Hele gjæringen tok et par uker.

Dette er metoden Helge Schmickl anbefaler i boka Schnappsbrennen als hobby: http://www.amazon.de/Schnapsbrennen-als-Hobby-Bettina-Malle/dp/3895334111. Når "satsen" er såpass sterk som 16 %, kan dette trygt stå å lagre ganske lenge, og vil bare gi bedre resultat etter litt lagring.

Selv om mesteparten av alkoholen kommer fra sukker, vil omgivelsene til gjæren, som er en gjørme av eple, gjøre at man får mye mindre av typisk rørsukkerbismak ved destillasjonen, gjæren har rett og slett fått eplenæring når den har spist rørsukkeret. Ved destillasjonen silte jeg ikke fra, men destillerte hele eplegjørma. Man må destillere på veldig svak varme, (ev. som en bain marie i en oljekjele) for at det ikke skal brenne seg. Ved første destillasjon kastet jeg bare heads, men tok ut det aller meste av tails. Siden destillerte jeg en gang til med cuts for drikking. Den sterkeste eplesmaken ligger i tails, så det er litt smak og behag hvor man setter cuts. Jeg har noe refluks i mitt lille pot-still, men det likevel en tydelig og god eplesmak etter andre brenning. Den kunne trolig tatt en brenning til også og fortsatt hatt en god fruktsmak (avhengig av hvor langt inn i tailsen man går).
pottstill
Brygger

Innlegg Høgetveit'n » Søn Mar 17, 2013 4:18 pm

Spennende lesning! Lag gjerne en tråd der du skriver om metodene og utstyret du benytter. Bilder er også kult!
Age appears to be best in four things; old wood best to burn, old wine to drink, old friends to trust, and old authors to read.
Høgetveit'n
Administrerende brygger

Innlegg pottstill » Søn Mar 17, 2013 11:29 pm

Ja, jeg leser og skriver ikke så ofte her, men merker at jeg burde, mye interessant å lese her. Det burde være en egen topptråd for krydderdestillasjon, selv om det kanskje er en ganske liten gruppe som driver med det nå, fornemmer jeg at det vil bli mer av det med tiden. De andre topptråden er jo ikke akkurat veldig aktive lenger de heller.

Har for så vidt også brukt pot stillen for å lage ekte brennevin også. Litt dyrt, men jeg har destillert noen billige trelitere med rødvin for å lage brandy. Har også laget en "rugwhisky" og potetdestillat i tillegg til calvadosen. Rug og potet er litt mer avansert fordi man må meske stivelsen med amylase-enzymer. Det var så pass interessant at jeg skaffa meg en kobber-alembic. Har bare fått testa den på potetsatsen så langt, men har planer om å lage en cassava-sats ganske snart.

Har ikke bilder av dette nå, men dette er jo veldig ukomplisert utstyr, her er det satsen eller krydderblandinga som teller. Teknisk sett er jo kolonneapparater mye vanskeligere både å lage og å kjøre. Interessant å høre om noen her inne har prøvd å gjøre dette med spiralbrenner. Det skulle vel være omtrent det samme.
pottstill
Brygger

Gå til Smakstilsetning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest