Lage Aquavit

Snakk om "farget brennevin", og essenser.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Lage Aquavit

Innlegg Wundererik » Tor Feb 21, 2013 12:13 am

Er det noen som har erfaring med å fremstille aquavit av grei kvalitet?
Er så glad i det, men heimkok passer best i drinker.
Wundererik
Brygger

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Lage Aquavit

Innlegg Mixmaster » Tor Feb 21, 2013 11:55 am

Nå har de en slik fill-up aquavit essens på Europris med flaske. Prøvd den?
Bestyrer, Raufoss Hjemmebryggeri
Brukerens avatar
Mixmaster
Avhengig

Been thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Innlegg Høgetveit'n » Tor Feb 21, 2013 7:14 pm

Jukseakevitt
(Modifisert versjon av Andreas Viestads oppskrift)

750 ml 40 % brennevin
3 ts hele karvefrø
1 ts hele spisskummen-frø
1 ts fennikelfrø
1 ts dillfrø
1-2 hele stjerneanis
2 ts korianderfrø
1-2 hele nellikspiker
2 cm fra ei kanelstang
1 tynn skive ingefær

Ha alle krydderne oppi spriten. La stå i vinduskarmen og trekke i ca. 2 uker. Snu flaska en gang om dagen, sånn at smaken får mulighet til å spre seg. Ta en liten smak fra tid til annen. Når smaken er passe sterk, sil spriten og hell den over på ei fin flaske.

Se flere oppskrifter her.
Age appears to be best in four things; old wood best to burn, old wine to drink, old friends to trust, and old authors to read.
Høgetveit'n
Administrerende brygger

Been thanked: 1 time

Innlegg Wundererik » Søn Mar 03, 2013 12:09 am

Takk for svar.
Dette må prøves Høgetveit'n.
Jeg har prøvd essens, men det ble ikke no bra.
Wundererik
Brygger

Innlegg pottstill » Søn Mar 17, 2013 11:43 am

Hvis du har mulighet vil jeg absolutt anbefale å lage akevitt med et lite krydderdestillasjonsapparat. Bruk f.eks. jukseakevittoppskriften, ta gjerne litt mer karvefrø (litt mer krydder generelt) og destiller det i en liten kjele med minimalt med refluks. Som et pot still-apparat.

Jeg har sjøl lagd et sånt apparat av en fem-liters trykkkoker og et kobbererør som jeg har festet gjennom et hull i lokket og tar ut gjennon en halvanneliters brus-flaske jeg har gjort om til kjøler. Veldig enkelt, men velfungerende.

Det er viktig at spriten du bruker er helt ren. Ved krydderdestillasjon kommer gjerne tails tidligere enn du tror. Ikke vær redd for å gjøre tidlig cut til tails. Ta heller vare på tailsene og bland dem sammen med neste runde du koker.
pottstill
Brygger

Innlegg Wundererik » Søn Mar 17, 2013 8:55 pm

Da har jeg litt flere spørsmål. Mener du å lage en "sats" av reint brennvin og krydder. Så brenne det i en pot still?
Trykkkoker, mener du en kasserolle type? Hvor får jeg tak i det?
Wundererik
Brygger

Innlegg pottstill » Søn Mar 17, 2013 11:01 pm

Ikke helt. Her skulle jeg sikkert vist til et eller annet sted i forumet der dette er beskrevet fra før, men prøver å beskrive det her.

Det jeg mener er at du tar et par liter rein sprit og de krydderne du skal bruke i en kjele og destillerer dette sammen. Da må man ha et pot still-apparat som ikke lager renest mulig sprit, men nettopp får med seg en god del smak fra krydderne. Rett og slett fordi det destillerer ganske urent uten kolonne med refluks. Jeg tror det kan være mulig å bruke det som kalles spiralbrenner her i forumet også, uten at jeg har testa det.

Her er trykkokeren jeg har brukt: http://www.tretti.no/husholdningsapparater/kjokkenredskaper/trykkokere/tefal-p2500733. Har boret et hull i lokket og limt igjen en ventil under håndtaket. I hullet skrur jeg ganske enkelt på et kobberrør som jeg siden har tredd gjennom en halvannenliters brusflaske og tettet med silikon. I flasken har jeg satt inn et rør i begge ender så jeg kan kjøre kjølevann gjennom.

Som du ser er det en liten kjele. Jeg har altså ikke sats oppi der, men sprit sammen med kryddere. I en slik koker er det lett å lage god gin, litt vanskeligere å lage god akevitt. Jeg har laget en meget god avbsinthe, og eksperimenterer en hel del med ulike krydderdestillasjoner og annet.
pottstill
Brygger

Innlegg Wundererik » Søn Mar 17, 2013 11:46 pm

Å ja skjønner mer nå.
Et par nye spørsmål:
Hvordan styrer du alkoholprosenten?
Det går vell ann å lage en trykkoker av en kasserolle? Bare finne en måte å gjøre den tett på.
Og når bør man ta tails?
Wundererik
Brygger

Innlegg pottstill » Man Mar 18, 2013 12:38 am

Jeg har brukt trykkoker bare fordi det er enklere å lage. Den allerede laget for å være tett og har en enkel mekanisme for å ta av og på lokket.

Du kan selvsagt prøve å lage det av en vanlig kasserolle så lenge det blir tett og det er praktisk nok å ta lokket av og på.

Man styrer egentlig ikke alkoholprosenten, men man kan likevel påvirke den noe med enten varmen eller alkoholstryrken på det du koker. Lavere varme vil gi mer separasjon og høyere alkoholgehalt. Du kan også tilsette mer vann i blandingen du destillerer da vil du få ut svakere sprit, hvis man skulle ønske det.

Normalt har blandingen du skal destillere alkoholgehalt på mellom 40 og 60 prosent. Når man destillerer vil det som kommer ut begynne et sted rundt 80 % og sakte bli svakere og svakere. Når det som kommer ut er nede på mellom 55 og 50 %, er det normalt å gå over til å samle tails (som brukes ved neste destillasjon). I de aller fleste tilfeller er det som kommer etter det veldig taily i smaken, og med typiske akevitt-kryddere bør man kanskje til og med stoppe litt før man kommer til 55 % (dette er også avhengig av apparatet og en hel rekke andre ting. Derfor er det destillatørens skjønnsvurdering som må til for å bestemme hvor det er riktig å gjøre kuttet).
pottstill
Brygger

Innlegg Wundererik » Fre Mar 29, 2013 9:43 am

Kan man styre tails via tempratur? Enten i kokekaret eller "stigrøret"?
Straks ferdig med å bygge potstill.
Wundererik
Brygger

Innlegg Høgetveit'n » Fre Mar 29, 2013 1:11 pm

Styre, nei, men overvåke.
Etterhvert som alkoholprosenten på produktet går ned øker kokepunktet på blandingen i kokekaret og temperaturen vil stige. Man får da en indikasjon på hor "langt inn man er" i tails, men det beste er nok å ta avgjørelsene basert på smak og lukt.
Age appears to be best in four things; old wood best to burn, old wine to drink, old friends to trust, and old authors to read.
Høgetveit'n
Administrerende brygger

Innlegg Wundererik » Man Sep 09, 2013 10:44 pm

Etter lang tid har jeg fått prøvd dette som ble diskutert fram her.
Men det ble en alt for sterk smak. Trur det er karven som ble for mye av.
Jeg tok krydderene oppi et Norges glass så sto det ei stund før jeg brente det.

Har tenkt til å prøve en gang til nå. Bruke litt mindre karve denne gangen.

Er det noen som har noen andre tips? Burde jeg la være å la krydderene trekke i 14 dager?
Wundererik
Brygger

Innlegg pottstill » Tir Sep 10, 2013 8:39 pm

Du kan fint trekke krydderne i 14 dager, men da trenger du vel mindre krydder. Jeg har sjelden tålmodighet til lang trekking og jeg har dessverre ikke noen god akevittoppskrift med nøyaktige kryddermengder for hånden. Jeg begår ofte slike feil selv og tar for mye av ett krydder og for lite av et annet i slike destillasjoner, blir det helt gærent destillerer jeg det bare igjen (men mesteparten av den opprinnelige smaken blir med i neste destillasjon, karve sitter godt i).

Jeg legger ofte krydderne på en rist over spriten i kjelen (sånn man gjør med noen typer Gin), isteden for å blande dem i den flytende spriten (maserasjon). Da vil kryddersmaken hentes ut med alkhol i damp-form og ikke flytende alkohol. Alkoholdampen er et sterkere løsemiddel en flytende og dette skal påvirke smakene man får ut av krydderne. Jeg har oppdaget at det blir ulik smak på samme type destillat med denne metoden enn med vanlig maserasjon, men jeg kan vel ikke med hånda på hjertet påstå at det blir noe bedre kvalitet. Ikke dårligere heller for den sakens skyld.
pottstill
Brygger

Innlegg Wundererik » Tor Sep 12, 2013 8:28 pm

Har du laget ei rist sjøl eller kjøpt det?

Går det ann å tilsette litt vanilje i aquaviten eller hører ikke det noe sted hjemme? Tenkte kanskje at det er litt søtere og vil hjelpe å lag en litt rundere smak.
Wundererik
Brygger

Innlegg pottstill » Tir Sep 17, 2013 4:50 pm

Du kan fint bruke litt vaniljestang, men vær varsom. For mye vanilje er ikke så godt, synes jeg.
pottstill
Brygger

Gå til Smakstilsetning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest