Mengde Karveolje til Akevitt

Snakk om "farget brennevin", og essenser.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Mengde Karveolje til Akevitt

Innlegg MudGun » Tor Aug 01, 2013 10:08 am

Hei!

Eg har ein liter 50%, og lurer på kor mykje karveolje eg må bruke. Sikter på vanleg norsk akevitt.
MudGun
Nybegynner

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Mengde Karveolje til Akevitt

Innlegg MudGun » Tor Aug 08, 2013 7:28 am

Då har eg fått svar frå krydderdram.no, og har tilsett to dråper til 1,2L.
MudGun
Nybegynner

Innlegg Wundererik » Tor Aug 29, 2013 10:46 pm

Hva er karveolje egentlig?

Har brukt hele karve frø, men brukte for mye, så smaken ble for dominerane.
Wundererik
Brygger

Innlegg Iskariot » Lør Aug 31, 2013 10:34 pm

Karveolje lages ved å destillere karvefrø, og man får en meget konsentrert essens av flytende karvesmak nesten uten bitterhet. Før fikk man det på de fleste apoteker, og jeg tror jeg kjøpte noen av de siste små flaskene de hadde på lager for 6-7 år siden. Nå kjøpes den i nettbutikker. Man må passe på så man ikke bare får en nøytral olje som har trukket på karvefrø. Vet egentlig ikke om det er så vanlig å lage slik olje av karve, men naturmedisinere lager en del slike oljer av ulike urter og det duger ikke til akevittproduksjon.

Jeg anbefalte MudGun så lite som to dråper til å begynne med fordi karveoljen er veldig konsentrert og det blir fort alt for sterk karvesmak. Det beste er å tilsette lite først, la det stå en stund, og smake, og så tilsette mer om det ikke er nok. Det er svært ulikt hvor mye karvesmak det er de ulike norske akevittene og selvsagt individuelt hvor sterk karvesmak man foretrekker. Selv er jeg nok litt lite patriotisk, for jeg foretrekker nok klar dansk akevitt med skarp disktinkt karvesmak og aller viktigst en rest av potetsmak fra destillatet. Av norske akevitter vet jeg bare om Athlungstad som faktisk smaker litt av produktet det er laget av.

Hvis du har brukt for mye karvefrø kan du jo bare fortynne det du har laget med ren sprit til karvesmaken er passe. Noe av karvesmaken vil også tape seg ved lagring.
Iskariot
Brygger

Gå til Smakstilsetning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest