Whisky med eikestaver.

Snakk om "farget brennevin", og essenser.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Whisky med eikestaver.

Innlegg Super`n » Ons Sep 11, 2013 7:00 pm

Er det noen som har prøvd dette settet at lage whiskey. http://voices.yahoo.com/how-homemade-wh ... tml?cat=22.
var ute og plukket eike greiner i dag men det er muligens bedre og kjøpe en eikelist på byggern. I morgen ska jeg starte med forbredelsene. Vart hygglit om noen hade prøvd og kunne komme med noen innlegg.
Time is never wasted when you`re wasted all the time.
Super`n
Brygger

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Whisky med eikestaver.

Innlegg pottstill » Ons Sep 11, 2013 10:05 pm

Jeg har testet litt eiking av ulike typer sprit og jeg har vel feilet mer enn jeg har lykkes. Det kan godt hende at metoden som beskrives på nettsiden du lenker til vil funke bra, jeg har aldri prøvd det akkurat slik, men har sett en del ulike varianter av slike oppskrifter på amerikanske nettsteder. Mine erfaringer er:

1. Ristingen og brenningen av pinnene som han beskriver er veldig viktig. Det går an å bruke eikepinner som ikke er ristet også, men da får du mer bitter smak av eiketre og det er veldig lett å få for mye eikesmak, dessuten den må modne veldig lenge. Men skotsk whisky lagres ikke nødvendigvis i fat som er ristet eller brent på innsiden.

2. Du kan bruke norsk eik (Quercus robur), men bruk kjerneved, den mørke veden inni trestammen, ikke den lyse ytterst. Man får kjøpt eikepinner av amerkiansk hvit eik også (Quercus alba). Disse får man gjerne kjøpt ferdig ristet, den gir etter sigende en rundere og mer vaniljepreget smak. Veden som brukes i eikefat har gjerne tørket i tre år før den blir brukt, men jeg vet ikke om det har så stor betydning med pinne-metoden.

3. Det er lett å bruke for mye. Gjør som han sier, bruk bare én pinne på størrelse med lillefingeren per flaske.

4. Hvis produktet virkelig skal smake whiskey bør du prøve å få kornsmak på spriten. Hvis du ikke skal gjøre den kompliserte prosessen med å meske og gjære korn, går det an å tilsette en del bygg- eller ruggryn i satsen. Jeg har ikke prøvd å lage sats på ølbryggersett, eller spraymalt, men det kan sikkert funke det også. Det er som å lage litt sterkt øl uten humle og destillere det. hvis du brenner dette litt ureint, og får med mye godsmak fra satsen, har brenningen av eikepinnene den tilleggsfunskjonen at det ytterste svidde laget virker som en liten dose aktivt kull og gjør smaken av spriten litt rundere.

5. Jeg har aldri hatt eikepinnen liggende i flaska så lenge som han beskriver (over et år). Det mest vellykka forsøket jeg har gjort var med en eikepinne som var ristet i ovnen, brent på utsiden og fikk ligge i flaska i ca. 4 uker, da fikk spriten en fin gyllen whiskeyfarge. Spriten var da laget av mesket og destillert bygg. Men jeg tror jeg skal forsøke det som nettstedet du lenker til bekskriver, å ha eikepinnen liggende i spriten over lang tid.
pottstill
Brygger

Innlegg Super`n » Ons Sep 11, 2013 11:04 pm

Hadde tenkt at bruke vanlig hjemmebrent. Og eikepinnene jeg henta i dag var bare 3 cm i diameter. tenker lage dette likevel men det blir nok bare 1 flaske. får prøve med litt bygg i satsen neste gang.
Super`n
Brygger

Innlegg Super`n » Tor Jan 09, 2014 9:40 pm

Har nu prøvesmakt på den her flaskan og det smakte jævlit mye røk. Tror ikke att jag kommer til at prøve dette igjen. :cry:
Super`n
Brygger

Innlegg Høgetveit'n » Fre Jan 10, 2014 12:02 am

For mer info og empiriske forsøk med ristet og brent/grillet eik:
http://www.artisan-distiller.net/phpBB3 ... =28&t=1838

For referanse til temperatur ved risting/steking av eik:
Bilde
Age appears to be best in four things; old wood best to burn, old wine to drink, old friends to trust, and old authors to read.
Høgetveit'n
Administrerende brygger

Been thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Gå til Smakstilsetning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest