Mer røksmak av whisky

Snakk om "farget brennevin", og essenser.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Mer røksmak av whisky

Innlegg Barrel » Tir Mar 18, 2014 10:24 pm

Hei
For en tid siden startet jeg et eksperiment med og lage min egen whisky i ei ekte eiketønne
Nå har jeg latt denne stå i cr 45 dager.
Tappet på tønna 45% nå i dag ligger den cr på 36%
Og etter en lite prøvesmaking nå synes jeg det er noe lite røksmak.

Så mitt spm da er er det noe jeg kan gjøre for og få noe ekstra røksmak ut av dette brygget!
Eventuelt er det noe essens som kan brukes ??
Barrel
Nybegynner

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Mer røksmak av whisky

Innlegg Høgetveit'n » Tir Mar 18, 2014 11:36 pm

Kult! Hvor stort er fatet? Bilder?

Info om manipulering av eikesmak
viewtopic.php?f=12&t=4361&p=34756&hilit=staver#p34756
viewtopic.php?f=15&t=5717&p=43923&hilit=oak#p43923

Røykessens:
I make peat essence
and add it to the wash then distill. Beats the hell out of trying
to smoke-dry malted grain. Careful, a little goes a long way. Get
a handful, put it in a tin with a lid (Arnott's biscuit tin is
ideal). Put the tin on the stove ring and gently heat it (like you
were simmering water) for about 20 minutes. It'll stink up the
house so make sure you've got good ventilation & the wife is out for
the day. Let it cool for half an hour BEFORE you remove the lid
(otherwise you introduce air which may cause it to ignite). Then
stir in a cupful of ethanol, or saved heads/tails, then strain the
mix through a strainer. Filter the liquid through funnel and paper
towelling. I use about half this fluid in a 20 litre distillation.
If you think the results are too strong, you can always cut your
final product with some neutral alcohol @ 50%abv.

Cloning Glenmorangie
Age appears to be best in four things; old wood best to burn, old wine to drink, old friends to trust, and old authors to read.
Høgetveit'n
Administrerende brygger

Been thanked: 1 time

Innlegg pottstill » Ons Mar 19, 2014 12:20 am

Vil tro metoden som Høgtveitn viser til vil funke bra, men kan tilføye at denne boka:
http://www.altwhiskeys.com/

har et eget kapittel om mange ulike varianter av røyking og smaker man får fra ulikt røykemateriale. Den nevner to metoder, utenom det å røyke malten. Det ene er smoke condensation der man dusjer fine vanndråper gjennom røyken og samler opp vannet. Det andre er smoke injektion, som vil si å bygge et røykeapparat som er koblet til kolonna på destillasjonsapparatet og fører røyk inn før forkjøleren på kolonna.

Kan ellers anbefale boka som har mange whiskyoppskrifter i alle tenkelige og tidvis litt odde varianter med bruk av alle tilgjengelige kornslag.

Synes eller det høres ut som du har tapt mye alkohol hvis den har gått ned 9 % på 45 dager. Kan virke som tønna ikke er helt tett.
pottstill
Brygger

Innlegg Barrel » Ons Mar 19, 2014 10:04 am

Høgetveit'n skrev:Kult! Hvor stort er fatet? Bilder?

Info om manipulering av eikesmak
viewtopic.php?f=12&t=4361&p=34756&hilit=staver#p34756
viewtopic.php?f=15&t=5717&p=43923&hilit=oak#p43923

Røykessens:
I make peat essence
and add it to the wash then distill. Beats the hell out of trying
to smoke-dry malted grain. Careful, a little goes a long way. Get
a handful, put it in a tin with a lid (Arnott's biscuit tin is
ideal). Put the tin on the stove ring and gently heat it (like you
were simmering water) for about 20 minutes. It'll stink up the
house so make sure you've got good ventilation & the wife is out for
the day. Let it cool for half an hour BEFORE you remove the lid
(otherwise you introduce air which may cause it to ignite). Then
stir in a cupful of ethanol, or saved heads/tails, then strain the
mix through a strainer. Filter the liquid through funnel and paper
towelling. I use about half this fluid in a 20 litre distillation.
If you think the results are too strong, you can always cut your
final product with some neutral alcohol @ 50%abv.

Cloning Glenmorangie

Takk dette er akurat det jeg var ute etter noe som kunne lages selv da det bare er rene produkter jeg har brukt.
(Ikke pol)

pottstill skrev:Vil tro metoden som Høgtveitn viser til vil funke bra, men kan tilføye at denne boka:
http://www.altwhiskeys.com/

har et eget kapittel om mange ulike varianter av røyking og smaker man får fra ulikt røykemateriale. Den nevner to metoder, utenom det å røyke malten. Det ene er smoke condensation der man dusjer fine vanndråper gjennom røyken og samler opp vannet. Det andre er smoke injektion, som vil si å bygge et røykeapparat som er koblet til kolonna på destillasjonsapparatet og fører røyk inn før forkjøleren på kolonna.

Kan ellers anbefale boka som har mange whiskyoppskrifter i alle tenkelige og tidvis litt odde varianter med bruk av alle tilgjengelige kornslag.

Synes eller det høres ut som du har tapt mye alkohol hvis den har gått ned 9 % på 45 dager. Kan virke som tønna ikke er helt tett.

Takk for det. Må nokk innvistere i denne boken ja. Har MYE og lære før jeg er fornøyd her ja.

Ja følte selv det var en enorm % tap. Men i og med at denne tønna står lagret inne i stue der varmen er laaangt fra idel. Ergo høyt tap av %.
den burde fryse mer en den er varm. Så har flyttet den til en plass der det er kjøligere nå.
Nå er dette kun det første eksperimentet med tønna. Og her må d prøves frem.

Utgangspungtet ville jeg la den stå i 6 månter og se. Men med dette tapet føler jeg tiden er for lang. !
Var nokk så vansklig og få tak i alcohol som ikke var fra polet. Så brukte alt for lang tid på dette, Som må tas i beregning til neste runde.

Kan hende den ikke er 100% tett for alco dunsten. Men tror nokk det er varmen som er d store her. Eller at det går en del inn i eiken ?

Tønna er på ganske nøyaktig 7,5 liter

Bilde av tønna.
Vedlegg
image.jpg
image.jpg (143.05 KiB) Vist 991 ganger
Barrel
Nybegynner

Innlegg Høgetveit'n » Ons Mar 19, 2014 7:42 pm

Pass på å smake ofte med så lite fat, du må passe på at du ikke over-eiker. Hvis det går for seint kan du simulere sesongforandringer med å oppbevare den noen dager varmt etterfulgt av noen dager kaldt og veksle dette.
Små forandringer over lang tid gir et supert resultat, store forandringer over kort tid gir litt av samme resultat, men ikke så bra. Førstnevnte gjelder for klimaet i Skotland, mens sistnevnte er f.eks Kentucky. Derfor er Burbon Whiskey ferdig etter 3-5 år mens Skotsk Whisky gjerne trenger 10-12 år for å bli moden.
Det som skjer ved temperatur og trykkforandringer er at spriten trekkes inn og ut av treverket.

Du må regne med alkoholtapet, det skjer som et resultat av denne ekspansjonen og kontraksjon av spriten i treverket i tønna der eikesmaken har sitt opphav.
Bilde

Desto lengre spriten trekkes inn, jo større kompleksitet får du, fordi treverket er ulikt gjennom tverrsnittet som du ser på bildet over.

(Men, nå spør vel du egentlig etter røyksmak ikke eikesmak. So back on topic:)

Er det slik å forstå at du lager whisky av polsprit eller annen nøytral sprit? Isåfall nytter ikke mitt neste forslag om å gå over til Whiskey Malt, det er jo her røyksmaken egentlig kommer fra, at destilleriene benytter torvrøyk til å tørke malten med.
Linken er en ferdig slik malt. Hvis du mesker dette, koker det opp, kjøler ned og gjærer med en ølgjær eller whiskygjær, destillerer i en kolonne med lite reflux/potstill og lagrer på eikefat så begynner du å nærme deg ordentlig whiskyproduksjon.
Age appears to be best in four things; old wood best to burn, old wine to drink, old friends to trust, and old authors to read.
Høgetveit'n
Administrerende brygger

Innlegg Barrel » Ons Mar 19, 2014 9:25 pm

Høgetveit'n skrev:Pass på å smake ofte med så lite fat, du må passe på at du ikke over-eiker. Hvis det går for seint kan du simulere sesongforandringer med å oppbevare den noen dager varmt etterfulgt av noen dager kaldt og veksle dette.
Små forandringer over lang tid gir et supert resultat, store forandringer over kort tid gir litt av samme resultat, men ikke så bra. Førstnevnte gjelder for klimaet i Skotland, mens sistnevnte er f.eks Kentucky. Derfor er Burbon Whiskey ferdig etter 3-5 år mens Skotsk Whisky gjerne trenger 10-12 år for å bli moden.
Det som skjer ved temperatur og trykkforandringer er at spriten trekkes inn og ut av treverket.

Du må regne med alkoholtapet, det skjer som et resultat av denne ekspansjonen og kontraksjon av spriten i treverket i tønna der eikesmaken har sitt opphav.
Bilde

Desto lengre spriten trekkes inn, jo større kompleksitet får du, fordi treverket er ulikt gjennom tverrsnittet som du ser på bildet over.

(Men, nå spør vel du egentlig etter røyksmak ikke eikesmak. So back on topic:)

Er det slik å forstå at du lager whisky av polsprit eller annen nøytral sprit? Isåfall nytter ikke mitt neste forslag om å gå over til Whiskey Malt, det er jo her røyksmaken egentlig kommer fra, at destilleriene benytter torvrøyk til å tørke malten med.
Linken er en ferdig slik malt. Hvis du mesker dette, koker det opp, kjøler ned og gjærer med en ølgjær eller whiskygjær, destillerer i en kolonne med lite reflux/potstill og lagrer på eikefat så begynner du å nærme deg ordentlig whiskyproduksjon.

Takk for innformasjonen. :)

Bruker ikke noen pol varer. Bare hjemebrygg da jeg ikke vile ha noe av tilsetningene som er i norsk polsprit.
Barrel
Nybegynner

Innlegg pottstill » Lør Mar 22, 2014 11:34 am

Er vel streng tatt ikke så mange tilsetninger i f.eks. polets 60% sprit. Det så godt som helt ren cellulosefiltrert potetsprit som for det meste kommer fra mjøsdistriktet. Det er vel noen tilsetninger i norsk vodka, littegrann naturlige fusler for å lage vodkasmak. Ellers er det jo som Høgtveitn sier, det blir ikke whisky av ren sprit på eiketønne. Det blir en slags eikedram, men det er godt det også. Whisky må destilleres litt ureint for å få med litt smak fra kornet i 'satsen'.
pottstill
Brygger

Gå til Smakstilsetning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest