Lage ROM! (mine tanker, ideer og resultater!)

Snakk om "farget brennevin", og essenser.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Lage ROM! (mine tanker, ideer og resultater!)

Innlegg Mr1349 » Man Jun 09, 2014 10:39 pm

Jeg har prøvd å finne noen tråder her inne om det å lage rom, men de glimrer med sitt fravær. Dermed så starter jeg en!

Jeg leste i en tråd at det var en som ville prøve seg på å sette sats med melasse, fordi det er billigere en sukker, og iløpet av den diskusjonen så kom det frem at hvis man brant melasse sats i potstill så ville man få en rom som var bedre an cptn morgan. Dette fikk igang hue mitt, så jeg bestemte meg for å prøve ut dette!
Jeg bygger jo en potstill som jeg skal bruke som stripper, så hvorfor ikke prøve å bruke den til å lage en pirate drink!
Jeg leste litt om melasse og fant ut denne inholder ca 50% sukker og masse vitaminer og mineraler, melasse blir solg for like under 200 kr for 35 kg på FK og ca 50 kr for 1 kg i helsekosten. Det er helse freaks og hester som for det meste spiser dette her tillands, siden melasse inneholder ca 50% sukker så vil jeg tro jeg må ha 12 kg melasse for å erstatte 6 kg sukker?

Jeg lurer også på om det er noen som har meninger om hvilken gjær jeg burde bruke?
Hvis ingen har noe å komme med så kommer jeg til å sette en melasse sats med turbogjær og en med hetvins gjær også skrive om resultatet her etterpå!
Plumbo - Det river
Bye & Rønning - Brennvin
Brukerens avatar
Mr1349
Hardkoker

Has thanked: 0 time
Been thanked: 2 times

Re: Lage ROM! (mine tanker, ideer og resultater!)

Innlegg pottstill » Tir Jun 10, 2014 3:53 pm

Ville kanskje prøvd med Crosby & Bakers distillers yeast. Ville nok unngått turbo. Ville også unngått å lage satsen noe sterkere enn 10 %.

her er en tråddom å lage bacardi, fra utlandet
http://www.artisan-distiller.net/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=2946&start=15

Ser ut som molassen gir veldig mye smak og de kjører både kolonne og kullfiltrering for å kopiere Bacardi.
pottstill
Brygger

Been thanked: 0 time

Innlegg Mr1349 » Ons Jun 11, 2014 10:25 pm

Da er jeg i gang med rom prosjektet, dette er hva som har skjedd i dag:

Vært på bryggeland og handlet gjær og gjærnæring++ Siden vi hadde butikken for oss selv så pratet vi ganske løst om hva jeg skulle lage, så da fikk jeg forhåpentligvis riktig gjær og noen gode tips! Endte opp med San Diego Super Yeast WLP090 og Wyeast Beer Nutrient Blend
Bilde
Bilde

Disse har jeg mikset sammen med 200g sukker og 1 liter vann, ble anbefalt og sette en forsats både via utenlanske forum og fra bryggeland.
Bilde
Bilde

Forsatsen skal gjære i ca 24 timer slik at den kommer ordentlig i gang, også skal det over i gjæringskaret sammen med vann, sukker og melasse!
Når dette var gjort kokte jeg opp 5 liter vann, helte dette oppi gjæringskaret og rørte ut 2 kg sukker, deretter begynte jeg å røre ut melassen 1 kg om gangen.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Så har fyllt opp med vann til 23 liters merket og satt det inn i boden slik at tempen i spanna kan gjevne seg ut til jeg skal tilsette gjærkulturen!

OE på satsen ligger for øyeblikket på 105-110 og ettersom den ikke skal være sterkere en 10% så brenner jeg den når OE er 30-35.

Dette er oppskriften jeg har brukt:
2kg vanlig sukker
6kg melasse
Oppløst i 5 liter kokende vann
Etter fyllt med kaldt vann opp til 23 liter.

Forsats:
1 liter vann
200g vanlig sukker
2/3 ts gjær næring
1 rør med gjær (WLP090)

Så kommer det noen spm for de som evt kan svare, bør jeg bruke gjær stopp eller er det bare å brenne satsen når jeg er på riktig OE? hvis jeg skal bruke gjær stopp er det nødvendig og klarne satsen? Klarning kommer til å bli et H******* ettersom satsen er svart som natta.

Hvis noe virker uklart eller noen lurer på noe så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan!
Plumbo - Det river
Bye & Rønning - Brennvin
Brukerens avatar
Mr1349
Hardkoker

Innlegg Ormlår » Tor Jun 12, 2014 11:02 pm

Mine tanker:
Du vil ikke komme i nærheten av cpt. Morgan med denne oppskriften. Den inneholder mange urter og greier. Derav spiced rum. Videre frykter jeg at du vil ende med et fjøs-stinkende produkt. Usikker på om hydrometeret viser rett ved bruk av melasse.

Meen, det skal bli gøy å høre, får håpe jeg tar feil! :)
"Destillasjonen er en ensom ting!
- men det er trivelig og da! :-) "
Ormlår
Avhengig

Been thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Innlegg Høgetveit'n » Fre Jun 13, 2014 1:22 pm

La den gjære ut, ellers vil det være høyere risiko for at det svir seg. Med såpass mye forgjærbart sukker vil nok alkoholprosenten overgå gjærens alkoholtoleranse slik at det stoppes av seg selv ved et punkt.
Age appears to be best in four things; old wood best to burn, old wine to drink, old friends to trust, and old authors to read.
Høgetveit'n
Administrerende brygger

Been thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Innlegg Mr1349 » Fre Jun 13, 2014 2:46 pm

Gjæringa er i hvertfall i full gang, hvordan det er med melasse og mostvekt er jeg ikke helt sikker på jeg heller, syntes vel egentlig at 110 OE hørtes litt høyt ut jeg også, med tanke på at melasse ikke inneholder mer enn ca 45-60% sukker. Men er nå dette måleinstrumentet jeg har, så da får jeg heller satse på at det funker:)

Gjæren jeg kjøpte er ifølge beskrivelsen fra produsent beregnet på å gjære unna blant annet melasse, så jeg har tro på at dette kommer til å gå fint. Jeg kan jo feks ta ut 10 liter med sats når den er 35 OE også heller la resten gjære ut, og dermed se hva som er best? Jeg leste faktisk at de store rom produsentene ikke gjærer til mer enn 4-5% i satsen før de brenner den, så det er vel kanskje noe i det at man ikke skal la den gjære helt ut?

Hva fjøs lukta anngår, så lukter det som faen inne i boden nå mens gjæringa pågår, men etterhvert som melassen blir brutt ned så håper jeg dette kommer til å forandre seg. Kommer ikke til å drikke noe som lukter stall ihverfall! Er kanskje verdt å nevne at selvom melassen lukter hoggorm, så smaker den faktisk ikke så værst den er tjukk som sirup, søt som sirup, og smaker litt lakris aktig!

Rommen er jo ikke helt ferdig når den er destillert, hvis jeg har råd til det så skal jeg kjøpe meg et lite eikefat og lagre den på dette i noen mndr, hvis ikke så blir det Norgesglass med eike chips, vil nok prøve en liter eller to med noe "krydder" og/eller urter!

Alt i alt så har jeg faktisk en følelse av at dette kan bli bra! ihverste fall så får jeg dra det opp igjennom VM kolonna og gjennom et kullfilter :lol:
Plumbo - Det river
Bye & Rønning - Brennvin
Brukerens avatar
Mr1349
Hardkoker

Innlegg Mr1349 » Lør Jun 14, 2014 7:34 pm

LUKT!

Lukta har endret seg mye de siste dagene! Når gjæringa satte igang og det bruste i gjærlåsen luktet det stall inni boden, nå lukter det godt! lukta kan minne litt om lukten av en bayer! eller annet mørkt øl, dette styrker følelsen av å lykkes! Hvis dette blir bra så setter jeg 50 liter til, og lagrer 3 liter på et eikefat i noen år!

har handlet inn noen "spices" vaniljestang og kanel stang, leste at stjerneanis er mye brukt, men har ikke klart og finne dette i lokal butikken, så da får jeg ta en tur til MENY når ny lønning tikker inn iløpet av uka!

Har trua på dette her altså!
Plumbo - Det river
Bye & Rønning - Brennvin
Brukerens avatar
Mr1349
Hardkoker

Innlegg Mr1349 » Man Jun 16, 2014 10:28 pm

Sjekka OE idag den lå på 40, så imorgen tapper jeg av 10 liter som jeg skal brenne, for å sjekke om det blir best med svak sats eller sterk sats!
Kommer tilbake med mer imorgen!
Plumbo - Det river
Bye & Rønning - Brennvin
Brukerens avatar
Mr1349
Hardkoker

Innlegg Mr1349 » Ons Jun 25, 2014 7:59 pm

Gjæringa har altså stoppet og jeg har begynt å strippe, leste litt på et annet forum om de som stripper også kjører i kolonne for å etterlikne bacardi, tror det er veien å gå, for det som renner ut av stripperen lukter og smaker hoggorm! Har for morroskyld satt vekk et norgesglass med en skvett destillat og noen krydder i, for å se hvordan det blir til slutt, men mistenker at det må kolonne kjøres før det kan drikkes!

Kommer tilbake med mer når jeg har strippet ferdig resten av satsen og kjørt det i kolonna!
Plumbo - Det river
Bye & Rønning - Brennvin
Brukerens avatar
Mr1349
Hardkoker

Innlegg Mr1349 » Søn Jun 29, 2014 8:38 pm

Da har jeg lest litt mer rundt omkring og funnet ut at det skal tas cuts når man brenner rom, da slipper man også unna kolonne kjøringa, fant også noen krydderblandinger som skal gi tilnærmet samme smak som cptn morgan!

Kan jeg bruke destillatet jeg har tatt ut sammen med resten av satsen og brenne det på nytt?
Plumbo - Det river
Bye & Rønning - Brennvin
Brukerens avatar
Mr1349
Hardkoker

Innlegg pottstill » Tor Jul 03, 2014 10:14 pm

Jeg ser at du ikke får så mye respons på postene dine om rom-prosjektet. Det er et veldig kult prosjekt og noen av oss følger med, så fortsett å legge ut resultatene dine.

Du kan sikkert fint lage rom bare på potstillen (stripperen) du har laget deg, men ut fra hva jeg har sett i amerikanske forum, skal det være så mye sterk smak i melassen at det skal gå greit å brenne det du har strippet i en kolonne og likevel få tilstrekkelig rom-smak. Du har vel kanskje en fornemmelse selv av hvor mye hoggorm det er i det du har strippet. Du kan jo ev. vurdere å ta ut litt av kolonnefyllet for å få mindre refluks.

Hvis du likevel skal brenne to ganger trenger du uansett ikke gjøre cuts før ved andre gangs brenning. Jeg pleier alltid å fjerne foreshots, men det er ikke noe must det heller.
pottstill
Brygger

Innlegg Mr1349 » Lør Jul 05, 2014 10:54 am

Litt enig i at det er litt lite respons, men hvis jeg dokumenterer hele prosessen så, så kan det jo hende at noen andre drar nytte av det senere! :)
Er jo ekstra morsomt å få respons, noen har jo kommet med tips eller inspill, så noe respons har jeg jo fått.

Akkuratt for øyeblikket så har det stoppet litt opp ettersom dama har ferie, og siden hun er motstander av destillering så blir det ikke gjort så mye den nærmeste uka, med mindre jeg får lurt henne med på en liten runde, kan jo hende hun syntes det er gøy hun også :)

Kommer med mer når jeg har gjort noe mer,

BTW, Norgeglasset med rom og krydder? Ble ikke noe særlig, skal prøve å vanne det litt ut og tilsette litt sukkerlake, hvis det ikke hjelper så skal jeg bruke det til å teste essens brenneren når jeg får surra meg til å gjøre den ferdig!
Plumbo - Det river
Bye & Rønning - Brennvin
Brukerens avatar
Mr1349
Hardkoker

Innlegg Hb96+ » Søn Aug 31, 2014 3:57 pm

Har selv lagd rom på melasse mange ganger ingen problem, angående sats så prøv å bruk mindre sukker.
Jeg har brendt med cm kollone uten pakning,det blir som potstil. Stripp først så kjør neste runde ,ta mange cut bland sammen først litt for å finne rett smak. Husk smaken kommer sammen med tails.
Når du har funnet din smak ,legg dette på eik.
Så kan jeg bare si skål.
Hb96+
Brygger

Innlegg Mr1349 » Tor Sep 04, 2014 7:54 pm

Kan du være så snill å gå litt mer i detaljer HB?
Plumbo - Det river
Bye & Rønning - Brennvin
Brukerens avatar
Mr1349
Hardkoker

Innlegg Mr1349 » Fre Sep 05, 2014 7:23 pm

Da er det på´n igjen, sitter i dette øyeblikk og stripper de nest siste 12 literne av melasse satsen min som har fått stå i ro på soverommet siden juni eller noe,
HB96+ har gitt meg noen gode råd på veien takk for det!

Ellers er så er det en stille og rolig kveld her i sarpsborg, kjelen har nå en temp på ca 60 C så snart kommer det rennende ut noe morrosaker!
Plumbo - Det river
Bye & Rønning - Brennvin
Brukerens avatar
Mr1349
Hardkoker

Neste

Gå til Smakstilsetning

Hvem er i forumet