Lage ROM! (mine tanker, ideer og resultater!)

Snakk om "farget brennevin", og essenser.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Re: Lage ROM! (mine tanker, ideer og resultater!)

Innlegg Mr1349 » Lør Sep 06, 2014 9:06 pm

Da er jeg igang med 2. gangs destilleriet, har 10 liter med 30 % i kjelen og regner med å få ut omkring 6 liter med 60% hvit rom, tar ut 1,5 desiliter omgangen. Oppdaterer mer utover kvelden!

Heads er ute, disse lukter herk så de går i glomma!
2. Denne smaker ganske reint og dette kom ut ved 84 grader. GOD SMAK, MEN SATAN SÅ STERKT!

Har trua på dette nå! Men kommer aldrig i verden til å drikke så mye rom og cola, så tror jaggu jeg skal prøve å vanne ut noen liter og kjøre i VM´n. lage noe sunset rom(96%)

Tok nå en test av alkohol % i sakene og det var 77% vannet ut til 40% og dette smakte bra!!

Resultatet av denne runden ble litt så som så, jeg er fornøyd, fikk ut 10,5 dl med 77% tok også ut 1,5 dl med heads, desverre måtte jeg avbryte mens tempen lå på 84 grader :cry:

Har vannet ut noe slik at jeg har 1 liter med 40%, den står nå på norgesglass med kaffebønner og vanilje stenger i, og en teskje med vanilje sukker for litt sødme og enda mer vanilje smak!
Grunnen til all vaniljen er at cptn morgan original spiced rum, lukter og smaker enormt av vanilje. Fargen begynner å bli rett, og vanilje lukten blandet med litt kaffe er snart også på plass, anis setter veldig lakris preg på spriten så dette har jeg utelatt i førsteomgang, hvis dette blir bra så legger jeg ut en komplett oppskrift når jeg er ferdig!

Men jeg har fortsatt 8 liter igjen av den strippa satsen og enda 15 liter med melasse sats, så jeg har litt å gå på!

har sikkert 20 KG til med melasse også så er jo ikke noe problem å lage mer!
Plumbo - Det river
Bye & Rønning - Brennvin
Brukerens avatar
Mr1349
Hardkoker

Has thanked: 0 time
Been thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Innlegg Dr.Stockmann » Ons Mai 06, 2015 5:21 pm

Interessant tråd, rene skjære fakta artikkelen om "romfart" vil jeg si! :D
Har selv forsøkt et par runder med melasse, den ene med dobbel dose melasse til erstatning for sukker, den andre med sukker og melasse.
Primitivt nok med "satsgjær" fra Europris i begge, og de hadde en eksplosiv gjæringsprosess som fikk fortsette til det ble helt stille.
I samme primitive stil ble det brukt plastbrenner i forsøket på å destillere uhumskhetene, med overraskende resultat.
Første runden i kjøleskap, etter et døgn hadde jeg 1 dl (!) med 55% og etter nok et døgn fikk jeg en halvliter med 30%.
Smaken minnet om en blanding av rom og aguardiente.

Andre runde foregikk i fryseren, og da hadde plastbrenneren fått lokk, resultatet var en liter med 52% som smakte skarpere, men fortsatt rom-aktig.
Egentlig overraskende at brygget hadde såpass mye smak at det ble med i prosessen gjennom en plastbrenner! :shock:
Dr.Stockmann
NyBrygger

Has thanked: 9 times
Been thanked: 0 time
Has thanked: 9 times
Been thanked: 0 time

Innlegg Ormlår » Lør Jun 13, 2015 6:27 pm

Nå har jeg også tent på dette! Blir å bestille en pakke gjær for rom fra bryggeland! Skal søke og lese litt på andre sider også, så får man se hvilket blandingsforhold man ender på! :)
"Destillasjonen er en ensom ting!
- men det er trivelig og da! :-) "
Ormlår
Avhengig

Been thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Innlegg Mixmaster » Lør Jun 13, 2015 7:32 pm

Hva med å prøve å lage det slik det lages?

Husker noen testet en still jeg designet en gang. Den hadde en innebygd uketimer. Dvs. du helte på vann, sukker og gjær. Etter en uke skrudde varmeelementet seg på og det begynte å brenne.
Ofte var ikke satsen på langt nær ferdig etter en uke. Derfor var det mye sukker igjen i satsen. Det satt smak på det ferdige resultatet som minnet om en god rom.

Hva med å prøve å blande ut den ferdige satsen med sukker? Ev. melasse før brenning. Så la det ligge å trekke i en flaske med eikespon?
Ikke lett å få til bra rom. Aldri kommet over en essens som kan matche cpt. Morgan.

Her er hvordan rom lages:
https://www.youtube.com/watch?v=VlssvijX1cE
Bestyrer, Raufoss Hjemmebryggeri
Brukerens avatar
Mixmaster
Avhengig

Been thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Forrige

Gå til Smakstilsetning