"Logg" på gin-oppskrift

Snakk om "farget brennevin", og essenser.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

"Logg" på gin-oppskrift

Innlegg Ormlår » Man Sep 22, 2014 5:25 am

Hei! Jeg kom i kontakt med en herremann fra Holland ifjor, som delte en oppskrift på gin med meg. Denne ligger også ute på det amerikanske forumet home-distiller nå.
Jeg tok han på ordet og satte igang dette prosjektet. Det ble mitt første "pot-still"prosjekt.
Oppskriften lyder:

1L 43% nøytralt brennevin
Skallet fra en mandarin
12g einebær, knust, men ikke malt
3g korianderfrø, knust, men ikke malt

Dette får stå å godgjøre seg i 14 dager i romtemp

Filtrer bort de faste segmentene, hell mixen i aparatet og kjør. Ta ut produktet relativt sakte, som om du skulle finkjøre en sats.

De 10 første ml. som kommer skal du kaste, eller bruke til det du nå bruker foreshots til.

Deretter samler du ca. 40% av totalt innhold i kokekaret (ca. 4dl) dette må du prøve deg frem med, ta mange cuts!

Dette blandes så ned til 45%, settes til "modning".
Etter modning er det klart!

Vel, jeg skalerte denne opp x 10. Jeg glemte hele greia, ble stående i godt og vel 6 måneder før jeg kom over ballongen med mixen. Kjørte igang en dag jeg hadde god tid.
Satt igjen med ca. 4L råsprit på ca. 85% mener jeg. Det første so kom ut smake/luktet sitrus. Jaja tenkte jeg, det er jo bare en test.. Kan jo alltids finkoke det til nøytralt igjen.
Videre i prosessen kom det mer og mer smak av "gin". Etter ca. 3.6L tok jeg cuts på 1 dl. Herifra skjedde det MYE! Når jeg passerte 4 L gikk smaken over ifra "gin" til.. Ja, jeg vet ikke riktig hva.. Kompost kanskje?
Totalt oppsamlet ble 4.3L.

De 4 første litrene ble mixet direkte. Dette var det ikke noe særlig å si på. Prøvde meg frem med glass 1 over 4L (altså den 1. dl. over 4 L) og denne var absolutt det siste jeg kunne blande inn. tok ca. 0.5dl fra dette. Så var det nok.

Dette produktet (ca. 4L) luktet "rått" og spicy! Målte opp vann og blandet det ned til 45%. Når vannet kom inn i mixen åpnet det seg en ny verden i ballongen. Masse lukt åpenbarte seg, og den karakteristiske lukta av gin steg opp. Yes! tenkte jeg. Ringte min far, som er interessert i emnet, men ikke "orker" å drive med det selv. Vi mixet hver vår GT slik vi liker den (jeg liker nesten 50/50, mens han er mere på nivå med norske barer) og kunne konstatere at dette var ikke tullete til å være hjemmelagd.

Satte så ballongen mørkt, med gjærlås så den fikk puste, i 4-5 uker. Tok den frem ved en anledning og fylte en flaske med dette. Tok en smak, og kunne strax bekrefte at en eller annen form for modning hadde absolutt funnet sted! Produktet hadde "mildnet" betraktelig! Rundere i kantene og langt ifra vondt!

Tok med dette på bursdagslag i familien, og serverte noen GT-elskere dette. Sa ikke noe om hva det var før etter 1. glasset. Spurte hva di syntes, og svaret var enstemmig: "Det er davel vanlig gin, er det ikke?"

Godkjent sier jeg. Jeg er ikke brennevinsekspert, men jeg kunne så absolutt tenkt meg å skjenke en av de høye herrer på arcus dette, og få en dom. Eneste jeg tenker selv er at det er litt mye sitrussmak. Å halvere mengden skall er nok å anbefale. Men det blir lenge til neste gang ser jeg, har jo gin ut og bort foreløpig! Blir nødt til å ordne meg en mindre "pot-still", da det er uhorvelig gøy å eksperimentere med dette. Synd jeg måtte opp i en slik mengde for å føle meg trygg på koka mi.

Anbefales på det sterkeste til de av dere som liker GT! Overgår alt av essenser jeg har prøvd.
"Destillasjonen er en ensom ting!
- men det er trivelig og da! :-) "
Ormlår
Avhengig

Has thanked: 0 time
Been thanked: 11 times
Has thanked: 0 time
Been thanked: 11 times

Gå til Smakstilsetning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest