Apple pie moonshine

Snakk om "farget brennevin", og essenser.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Apple pie moonshine

Innlegg Skogtroll » Fre Apr 15, 2016 9:59 am

Har noen av dere testet å lage apple pie moonshine?
Så de drakk mye av det på tv-serien "Justified" og måtte google litt.

Alle oppskriftene er amerikanske da, og syke store mengder, to gallons og sånn. Fort vekk 8-9 liter med alle ingredienser.

Men jeg oversatte og skalerte ned til dette:
8 dl eplejuice, gjerne en som ikke er silet. (God morgon fra Rynkeby ble bra)
1 dl. sukker. gjerne 50/50 brunt og hvitt
1 vaniljestang. (Splitt på midten)
1 kanelstang
3-4 dråper rom-essens, eller en skvett rom. Jeg plyndra kydderhylla til fruen, og rappet litt essens.
1 dl ren og god 96%

Kok opp og rør sammen alt unntatt spriten, og la blandingen kjøle seg ned før spriten tilsettes.
Hell så over i flaske, eller helst Mason-jar/Norgesglass for den rustikke feelingen, og sett i kjøleskapet til modning et par uker, med vaniljestanga i.
Kanelstanga bør man enten ta ut når man heller over i glass/flaske, eller en dag eller to senere.

Jeg testet et lite shotglass med en gang, og syntes den var j#%& god allerede da.
Gleder meg til å teste 1. mai eller deromkring. Håper jeg klarer å la være å drikke den opp før da :lol:

Apple pie.JPG
Apple pie.JPG (44.77 KiB) Vist 590 ganger
Sist endret av Skogtroll den Lør Apr 16, 2016 12:10 pm, endret 1 gang
Se stormen som stilar, se flammor i skyn! Och världen skall niga inför denna syn
Fall ned på knä inför Sveriges elit, som fostrats utav diesel, blodigt kött och hembränd sprit
Skogtroll
Überbrygger

Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Apple pie moonshine

Innlegg Guffen » Fre Apr 15, 2016 10:31 am

Denne må prøves! :D
Guffen
NyBrygger

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Innlegg Skogtroll » Fre Apr 15, 2016 12:08 pm

Jeg anbefaler'n i alle fall.

Skal innom butikken og raske med meg et par-tre liter juice til, og noen vaniljestenger, for nå som jeg har testa, så vet jeg at det ikke er bortkasta tid og penger :)
Sist endret av Skogtroll den Lør Apr 16, 2016 12:11 pm, endret 1 gang
Se stormen som stilar, se flammor i skyn! Och världen skall niga inför denna syn
Fall ned på knä inför Sveriges elit, som fostrats utav diesel, blodigt kött och hembränd sprit
Skogtroll
Überbrygger

Innlegg Jallajalla » Lør Apr 16, 2016 7:38 am

Skogtroll, tror du har glemt en viktig ingrediens i oppskrifta: Kanel/kanelstang.
Blir ikke Apple pie moonshine uten, men vær forsiktig med hvor lenge kanelstangen ligger i, kan fort overta all smak. Apple pie moonshine er en av mine favoritter, kan drikkes varm eller kald, og kan blandes ganske heftig uten at det smaker sprit, skummelt......... :wink:
Jallajalla
Überbrygger

Innlegg Skogtroll » Lør Apr 16, 2016 11:53 am

Ser ut som at jeg har snubla litt mellom cinnamon og vanilla her ja.
Det skal helt klart være kanelstang i også.

Men bare når det kokes, og kanskje en dag eller to til?
Så ikke den overtar hele smaken. Selv om det er godt med kanel, skal man ikke overdrive :mrgreen:

Jaja.. har kjøpt inn en 3 liter med cloudy eplejuice nå, så lager en batch til.
Og skal nok klare å redde den jeg allerede har laget og.

Men varm apple pie på en kjølig kveld, det er nok godt. Og livsfarlig :?
Skogtroll
Überbrygger

Innlegg Ormlår » Man Apr 18, 2016 8:11 pm

Full tenning på denne med engang! Resa til butikken for å handle. Det eneste jeg mangla var eplejuice, var ikke keen på å bruke "vanlig". Plutselig slo det meg, modern har jo en slik juicepresse/sentrifuge hjemme hos seg! Jaja, handla 2 6-pakker med epler istedet! Åså var det igang!

Utav 6 epler(ca. 900g) fikk jeg ca. 7dl. juice. tilsatte en dl vann for skams skyld, så har man noe å koke bort også!
Kokte sammen med 50/50 (øyemål) brunt/hvitt sukker. 1 vaniljestang er lang! Delte denne på midten, splitta opp og heiv nedi! kanelstang ja, her har jeg dårlig erfaring! Knekte en "vanlig" kanelstang i 2 og heiv oppi en halvdel. Kokte opp, og kokte den lett med omrøring i et par minutter. Tok kaserollen av plata, la en kopphåndduk over og lot det kjøle seg. Når det ikke dampa særlig lenger, ca 60 grader antar jeg, slo jeg i et fullt kaffemål med "Captain Morgan Black spiced rum", i mangel på essens.

Siden jeg kjøpte 2 pakker epler (var usikker på hvor mye jeg trengte til 8dl) så lagde jeg ikegodt 2 batcher. Flax at man halverte vanilje og kanelstanga! :)

Nå er det kokt, og jeg er usikker på om jeg tør å ha kanelstanga i på glasset! Siden jeg har 2 kan jeg jo forsøke å la det ene ha kanelstengene i et par døgn, mens det andre får klare seg med kun koking!

Det 2. jeg stusser over, er 1dl 96.. Det blir ikke mye rart! Om man går ut ifra at det er 7dl + 1dl sprit, så holder mixen ca. 12%. Synes ikke det høres helt rett ut, av en eller annen grunn. Derfor tar jeg 1dl i det ene glasset og 2 i det andre! Så får man se! :) 1dl. i glasset uten kanel, 2dl i glasset med. 12% i det ene, 21 i det andre!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
"Destillasjonen er en ensom ting!
- men det er trivelig og da! :-) "
Ormlår
Avhengig

Been thanked: 11 times

Innlegg Skogtroll » Tir Apr 19, 2016 11:07 am

Haha! Genialt med hjemmepresset juice.
Her skal virkelig alt være hjemmelagd ^^ og ekte Norgesglass :-)

Jo, med min blanding med 8 dl juice og 1 dl 96 skal jeg ligge på rundt 10-11%.
Jeg synes igrunn det holder jeg da. Ser de advarer mot den stort sett over alt der oppskriften finnes,
at du plutselig får et "kick in the teeth" om du ikke er forsiktig.

Sånn kanelmessig, så kokte jeg nå opp 3 liter juice, og 4 sånne korte biter med kanel. Kjøpte en pose i Sverige nylig.
Lot blandingen stå på plata over natta og kjøle seg ned med kanelen i før jeg hadde i 4 dl moonshine.
Så tok jeg ikke kanelen med videre over i flaskene (som jeg bruker, i mangel på Norgesglass..)

Men du har jo nå mer eller mindre forplikta deg til å redegjøre for forskjellen mellom 1 og 2 dl nå da :-)
Skogtroll
Überbrygger

Innlegg cas » Tir Apr 19, 2016 4:42 pm

Interessant prosjekt. Jeg må nok til med noe slikt selv på sikt, men det er ølbrygging som har hovedfokuset her i gården for tiden.

Denne juicepressa, hvor mye tar den?
Forsker litt på ciderbrygging for tiden, og har vurdert innkjøp av en større fruktpresse, men kanskje denne kan gjøre samme nytten, eller tror du det vil bli vèl mye arbeid om man skal gå løs på 20+ kg med frukt?
I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me.
- Sir Winston Churchill (1874 - 1965)
cas
Administrerende brygger

Been thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Innlegg Ormlår » Tir Apr 19, 2016 10:32 pm

Om det er meg du henviser til Cas, så er det ikke en ekte juicepresse jeg har her, men en "sentrifuge/juicemaskin". Noe alà denne: http://www.philips.no/c-p/HR1874_70/ava ... ion-juicer - dog litt mindre den jeg har her. Det tok kanskje 5min med 900g epler, disse måtte deles i 4. Så det er absolutt gjennomførbart. Maskina her er "quick clean", så å dele den å tømme for eplerester var fort gjort! Såg på nett at en trenger ca. 1kg epler for å få 7-8dl juice, så den er bra, virkningsgradsmessig!

Ellers, sitter å tar et glass med den typen med kanelstang i, og 2dl brennevin. Jeg konkluderer med at dette er friskt! Det skal IKKE mer sprit i glasset enn 2dl iallefall. Det er sånn helt på grensa med styrken (for kosedrink) men helt innenfor sånn totalt. Men ville ikke hatt mer. Den er søt! Litt for søt kanskje. Vil redusere til 1/2dl sukker neste runde, hvilket blir snart, da butikken har tilbud på epler! :)

Vaniljesmaken ruller behagelig i ganen, kanelen er der, men ikke sjenerende. Den får et døgn til! Morro greier! :)
Ormlår
Avhengig

Innlegg Skogtroll » Ons Apr 20, 2016 6:57 am

Skrevet som en ekte Connoisseur :)

Så 2 dl går akkurat, altså.. For jeg har jo inntrykket av at dette skal være nettopp en kosedrikk.
Ellers så vil den vel mildne noe etter en uke eller to med lagring, men styrken vil jo forbli der.

Sukkermengden er vel strengt tatt beregnet for en liter, så den tåler sikkert en liten reduksjon, ja.
Mens jeg liker det litt søtt når det er snakk om eplepai ^^

Nå har jo du også presset noen av de friskeste eplene, så det har sikkert noe å si på resultatet også. Mye god smak og syrlighet i Pink Lady.
Jeg for min del vet egentlig ikke hva slags epler jeg har juice fra.
Vet bare at juicen ikke er silt, og ikke kommer fra konsentrat. Og at jeg ga 47 SEK for 3 liter :D
Skogtroll
Überbrygger

Innlegg Skogtroll » Lør Apr 30, 2016 6:57 pm

I går smakte jeg på Apple Pie som hadde stått et par uker, og synes det var blitt gode greier.
Det eneste jeg har å utsette, er at jeg synes det ble litt mye spritsmak til å være det første en drikker på kvelden.

I motsetning da til Ormlår, som heller ville doble mengden sprit.
Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg er veldig pysete hva gjelder spritsmak.

Så i dag har jeg kokt opp en snau liter alkoholfri Apple Pie, og tatt en flaske ferdiglaget A.P. og blandet dem sammen 50/50,
slik at prosenten nå skal ligge på et sted mellom 5 og 5,5.
Det ble mye snillere for en pyse som meg, og jeg ser for meg at å drikke en sånn flaske blir enda mere kos.
Og kanskje, bare kanskje, vil det bli en større hit hos damene med denne prosenten. Eller kanskje de vil synes det er noe søtt skvip :lol:

Så kan jeg avansere til originalen litt utover kvelden.
Jeg innser jo at kosten for eplejuice vil komme til å bli betydelig høyere enn for spriten :mrgreen:

Så kommer jeg nok til å eksperimentere litt fremover med kanskje midt i mellom på spritmengden, 0,75dl istedet for 0,5 eller 1,0.
Skogtroll
Überbrygger

Innlegg Ormlår » Tir Mai 03, 2016 5:44 pm

Riktig! Som jeg også nevnte, med 2dl brennevin så ble den i grenseland for meg.. Men tror det er sukkeret som ble den største killern for meg. Skal få stå i kjøleskapet i 5 uker nå, så skal det tested igjen! Det andre glasset, originaloppskrifta her oppe har jeg ikke testa enda.
Ormlår
Avhengig

Innlegg Jallajalla » Tor Mai 05, 2016 3:57 pm

Jeg bruker å blande apple pie'n til ca. 18-20%, men da bruker jeg 40 å blande med. Må stå noen dager før smaken setter seg, blir ganske mye smoothere. Sukker mengden må man justere til egen gane, og jeg bruker kun brunsukker. Synes det blir bedre smak, men det er nå min gane.
Et annet tips, er å ta en liten skvis med lime i glasset. Frisker godt opp og balanserer fint med eplesmak og kanel, funker fint om den er litt for søt kanskje?
Jallajalla
Überbrygger

Innlegg Skogtroll » Fre Mai 06, 2016 6:03 am

Jada, du sa det Ormlår. Skulle bare ha frem kontrastene :mrgreen:
Men da ble den til gjengjeld veldig lettdrikkelig med 5,5%.

Bra tips, Jallajalla. Må prøves i en flaske.
Men når du blander til 18-20% med 40%.. blir den ikke nokså "utvannet" da?
Tenkte at fordelen med høyoktan var at man beholdt sterk eplepaismak og samtidig fikk styrken..
Mulig jeg tenker litt rart her :)
Skogtroll
Überbrygger

Innlegg Jallajalla » Fre Mai 06, 2016 8:22 am

Prøv litt lime i et glass først,å smak om du liker det. Ingen vits å "ødelegge" en flaske om du ikke liker det :)
Synes apple pie smaken er sterk nok med bruk av 40, blir ikke særlig utvannet. Jeg koker inn eplejuicen litt, konsentrerer smaken noe før jeg blander alt. Lettere å justere styrken med 40. Sterkognitti er litt uberegnelig i så måte, lett å ha i for mye.
Jeg blander nok pie'n min ned til nærmere 15% enn 20, når jeg tenker meg om.
Jallajalla
Überbrygger

Neste

Gå til Smakstilsetning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest