Ingefær-schnaps

Snakk om "farget brennevin", og essenser.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Ingefær-schnaps

Innlegg Skogtroll » Søn Jun 12, 2016 10:18 pm

I stadig søken etter å finne noe godt å lage med kjellervatn så søkte jeg litt rundt etter oppskrift på ingerfærdram,
men endte opp med å lage en egen.

Fant et glass med syltet ingefær på Spar. Ingefær-terninger nedlagt i sukkerlake.
Perfekt utgangspunkt for en snaps.

Så jeg kjøpte med meg en sånt glass, kosta vel en snau femtilapp, tok med hjem og snitta opp all ingefær i fine skiver.
Disse skivene la jeg sammen med sukkerlaken de lå i, og.. tja.. kanskje 1,5 dl vann i en kjele og kokte det sammen 10-15 min.
Tok så kjelen av, og lot denne noe tyktflytende mixen kjøle seg til romtemp, før jeg slo i 1,5 dl med kjellervatn blandet ned til 60%.

Lot mixen, med ingefærskiver og alt stå i to døgn, før jeg silte av væsken over i en flaske og kastet resten av ingefæren.
Allerede etter to døgn var denne likøren/snapsen ganske søt og god, men med sterk ingefærsmak.

Etter en uke, enda litt mer smooth. Funker fint i et lite snapsglass alene, men skal prøve meg på noen blandingser.
Kan jo hende den funker i et glass ingefærøl også?

Hölkyn kölkyn!
Vedlegg
Ingefaer.jpg
Fant dette glasset blant det eksotiske greiene på Spar. Altså glass og bokser med litt annet innhold enn a'la Capri :D
Ingefaer.jpg (15.12 KiB) Vist 274 ganger
Se stormen som stilar, se flammor i skyn! Och världen skall niga inför denna syn
Fall ned på knä inför Sveriges elit, som fostrats utav diesel, blodigt kött och hembränd sprit
Skogtroll
Überbrygger

Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Gå til Smakstilsetning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest