Slivovitz / Plommebrandy

Snakk om "farget brennevin", og essenser.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Slivovitz / Plommebrandy

Innlegg Ormlår » Ons Sep 14, 2016 11:55 pm

Heisann. I år ble det voldsomt med plomme på trærne her. Jeg kom på at jeg fikk servert plommebrennevin av en kjenning ifra Bosnia/Kroatsia, og dermed var ideen født.
Gjorde som følger:
10 KG plomme
3kg sukker
50L totalt volum
30G gjær

Plommene ble vasket i kaldt vann, lagt i ei gjæringsspann og sukker ble tilsatt. Deretter ble det fylt kokende vann slik at plommene ble dekket. Rota rundt i mixen, og knuste plommene for hånd når tempen tillot meg å stikke hånda nedi. Alt ble så dumpa i 60L kar, og totalt volum ble justert til 50L. Står nå å gasser.

Dette blir ikke sterke greiene, så jeg har laga 2 slike batcher. De skal få stå seg helt ferdige. Da skal det strippes. Råspriten skal så blandes ned til ca. 40%, og deretter destileres igjen, i "pot-still" (hvilket er en PDA-1) hvorav ca. 40% av totalt innehold i koka vil bli tatt ut som finprodukt og brukt.

Da er det bare å smøre seg med tolmodighet! :)
"Destillasjonen er en ensom ting!
- men det er trivelig og da! :-) "
Ormlår
Avhengig

Has thanked: 0 time
Been thanked: 11 times

Re: Slivovitz / Plommebrandy

Innlegg pottstill » Man Des 05, 2016 4:13 pm

Jeg har laget en del slivo etter hvert og det blir alltid godt. Kjører bare to runder i alembic (potstill av kobber). Dersom man går for langt inn i tailsen er det lett å få tåkete sprit, men man får jo mer av den deilige plommesmaken.

Calvados er også lett å lage av epler og blir alltid godt. Samme med grappa, for de som har druer i hagen. Laget også en av fersken som ble veldig bra.

Jeg tror plommene på Balkan får mer sol og blir litt søtere, så når jeg har laget slivo har jeg juksa litt og tilsatt sukker, slik som du har gjort i oppskriften under. Men det er viktig at alkoholgehalten ikke blir over 9-10 %, for da kan man stresse gjæren til å lage mer usmak, men så lenge man holder seg på 7-8 % har det lite å si på smaken og man får bare litt mer slivo ut av alt styret med å bearbeide plommene.
pottstill
Brygger

Been thanked: 0 time

Innlegg Ormlår » Man Des 05, 2016 11:43 pm

Ja, denne står fremdeles "ukokt". Har koka 1 batch, 3 igjen. Spm. om den blir sur?
Anyhow, den 1. batchen på 25L er grovstrippa. Ble da ca. 3-4L råsprit av det. Så ender på 12-15L råsprit. Deretter blir det en final run, hvor jeg tenker å ta ut ca. 40% av innholdet i koka. Blir selvsagt å følge med å ta cuts hele veien. Det ble iallefall ikke for sterkt dette, siden jeg kun klarte å klemme ut 3-4L av 25L.. :)
Ormlår
Avhengig

Innlegg pottstill » Tir Des 06, 2016 2:10 pm

Den kan surne, ja. Altså få infeksjon av eddiksyrebakterier. Siden den ikke er så alkoholsterk er den jo mindre holdbar. På den annen side er det en fordel at plommene er kokt, og hvis den har fått stå i fred er den nok fortsatt beskyttet av et co2-lokk fra gjæringen. Eddiksyregjæring trenger oksygen og du smaker jo veldig fort om det smaker eddik eller ikke.

Kom på at det er en fordel å bruke litt pektolase i fruktbrennevin, det er for å spalte pektinet i celleveggene. Det er når gjæren bryter ned pektin at den danner metanol. Ikke noe stort problem, jeg regner med at du kutter bort foreshots uansett, men bruker du pektolase når du moser frukten, før gjæringen, vil du altså få litt mindre metanol.
pottstill
Brygger

Innlegg Ormlår » Tor Des 22, 2016 7:38 pm

Da er vi igang! Alt er strippet. Totalt 17L råsprit. Tar utgangspunkt i en grei regel, og tar 40% ca. av kokas innhold. Drenerer nå ut fores, samt litt heads, før det blir full åpning. Tar så ut ca. 5L før jeg "finkjører" siste rest med masse cuts. Selvsagt blir det å sjekke under hele prosessen!
Ormlår
Avhengig

Innlegg Ormlår » Tor Des 22, 2016 8:35 pm

Tatt ut 0.5L som fores og heads i samme potta! Utrolig mye som måtte ut før det gikk beint over til en fin sødmeatig lukt! Speeda opp nå, tar ut med full åpning på tappekrana. Lukter regelrett småsøtt og godt! :)
Ormlår
Avhengig

Innlegg Ormlår » Fre Des 23, 2016 12:19 am

Ting skifter fort. Sitter nå med 4L ferdig råprodukt! Mer ble det ikke, halen kom piskende!

Spørsmål potstill, hvor sterkt bør jeg blande dette stoffet?
Ormlår
Avhengig

Gå til Smakstilsetning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest