Eikefat, erfaringer

Snakk om "farget brennevin", og essenser.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Eikefat, erfaringer

Innlegg Flaggermus » Lør Sep 16, 2017 7:37 pm

Hei,

Har nA bestillt meg et lite eikefat pA 6 liter som jeg tenker A lagre akevitt pA,
Er det noen her som har noen erfaring/innspill pA fremgangsmAte?

Har satt 6 liter nOytral sprit 45% med karve og annis, dette fAr stA og trekke i 14 dager, for sA A kjOre dette gjennom en potstill, derhvor jeg skal ta mange cuts og blande smakende jeg har lyst pA i akevitten.

Kan jeg fylle fult eikefatet,eller skal det vaere noe luft der, evt hvor mye?
Hvor sterkt bOr produktet vaere i det jeg heller det pA fatet, siden den vil miste noen prosent under lagring?
Og hvor lenge er det normalt A lagre norsk akevitt pA fat fOr tapping?

Kom gjerne med innspill.
PS beklager, men jeg er i England derav ikke norsk tastatur.
Flaggermus
NyBrygger

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Eikefat, erfaringer

Innlegg Jallajalla » Søn Sep 17, 2017 9:32 pm

Hei.

Hvis det er et nytt eikefat, vil det gi veldig mye smak på kort tid, spesielt et så lite fat. Hvilken type eik er det fatet er laget av? Amerikansk hvit eik eller europeisk? Toasted/charred? Norsk akevitt er stortsett lagret på brukte fat fra sherry, portvin, madeira.

Du kan fylle eikefatet fullt. Proffene fyller som regel fatene opp med 60-65% (cask strength), for så blande ned før flasking. Du kan fylle fatet med 40-45% hvis du vil, da trekker det litt mindre smak ut fra fatet. Norsk akevitt lagres minimum 6-12mnd. på fat ifølge arcus, men ofte mye lengre.

Du må nok prøve deg litt frem, jeg ville prøvd med 1-2uker først for å se hvor mye smak det blir.
En annen ting du kan gjøre, er å bruke eikechips. Litt lettere å kontrollere, og du kan teste med bare 0,5-1liter akevitt i slengen f.eks. :)
Jallajalla
Überbrygger

Been thanked: 3 times

Innlegg Flaggermus » Man Sep 18, 2017 7:24 am

Hei.

Ja , jeg lette etter brukte fat, men fant ingen som var brukt til sherry eller lignende.
men tenker det mA gA ant A prOve et nytt og ubrukt fat, blir det fiasko er det bare A destillere det pA nytt :)
Fatet er laget av europeisk eik og er medium toasted.

ja, jeg har ogsA kjOpt eike sticks av europeisk eik som er medium toasted, men tenkte at jeg bare skulle prOve fatet da julen begynner A nerme seg, og vil han noen liter med hjemmelaget akke.
Men om det ikke trenger mer enn 2-3 uker pA fatet er det kanskje greit A prOve seg fram som du sier.

Takk for svar :)
Flaggermus
NyBrygger

Innlegg Jallajalla » Man Sep 18, 2017 10:56 pm

Til å begynne med, vil fatet avgi mye smak, som avtar etter hvert som det blir brukt. Og det er mye mer tre i forhold til sprit i et lite fat på 6liter, kontra et fat på 200liter eller mer. Så modning på et lite fat, trenger kortere tid.

Fatet ditt skal vel stå en stund med vann for å trutne/tette skikkelig. Du kan prøve å la fatet stå litt lengre med vann på, for å trekke ut mesteparten av taniner?/tresmak før du fyller godsakene på. Evt. bytte vann underveis også.

Du kan også tilsette litt sherry eller portvin når du flasker, for å runde av eller komme nærmere polvare-akevitt, funker bra det :D
Jallajalla
Überbrygger

Innlegg Flaggermus » Lør Sep 30, 2017 11:11 pm

Hei igjen.

Har nå prøvd meg fram med litt forsjellige modninger ved hjelp av eikestaver, å akevitten jeg har laget ble veldig god, men når jeg smaker i forhold til kjøpings har kjøpings en mer kvass ettersmak, som kan minne om fusel, ikke på smak men på hvordan det føles i munnen.
Jeg har derfor satt krydder på helt rent brennevin blandet med litt fusel, i håp om å oppnå samme ettersmak.
Er det noen som har noen synspunkter her?

Kan forøvrig medele at 24 timer på eikestaver mildnet smaken veldig ( kanskje litt mye for min smak)
Flaggermus
NyBrygger

Gå til Smakstilsetning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest