Anbefalte essenser

Snakk om "farget brennevin", og essenser.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Ormlår

Innlegg Miraculix » Tor Jun 08, 2006 8:15 am

Kan vi ikke prøve å holde denne tråden ganske "ren", slik at det blir
lettere å finne det man er ute etter, nemlig anbefalte essenser...

Kanskje lage en egen tråd med de innleggene som ikke handler om
anbefalte essenser.... kanskje en mod kan flytte disse.

Inkluder eller slett dette innlegget når/om det gjøres...

/Miraculix
/Miraculix
Brukerens avatar
Miraculix
Avhengig

Has thanked: 0 time
Been thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Innlegg Jalle » Tor Jun 08, 2006 10:07 pm

Kan vi ikke prøve å holde denne tråden ganske "ren", slik at det blir
lettere å finne det man er ute etter, nemlig anbefalte essenser...

Kanskje lage en egen tråd med de innleggene som ikke handler om
anbefalte essenser.... kanskje en mod kan flytte disse.

Jeg kan være enig med Miraculix i det han sier om å holde tråden ren så det blir lettere å finne det man er ute etter. Hvis man skal diskutere dette emnet kan man flytte diskusjonen til generelt snakk et par hakk opp.
Hvis dere er uenig kan dere bare be meg tie still å slette dette innlegget. :wink:
Det er ikke vits å drukne problemer i alkohol, problemer er gode svømmere.
Brukerens avatar
Jalle
Vin bryggjarn

Been thanked: 0 time

Innlegg moonshine » Ons Jan 21, 2009 3:16 pm

ja!

Irish Cream Fillup
Kjenner ikke spesielt godt til Irish Cream, men denne likte jeg veldig godt! God til kaffen om kvelden. Eneste negative er at den Skiller seg når den står, men det er bare å riste den litt, så er den like god som før. Jeg brukte kremfløte og 40% sprit.

Prestige Mild Cognac
God! Blandet med 42% sprit og litt ekte cognac (tok de vi hadde i skapet, Larsen VS). Nevner at jeg ikke har drukket noe særlig cognac før, slik at du slettes ikke kan stole på meg. Dette var allikevel en fin begynnelse på et cognac-eventyr som kommer til å vare! (fant ikke denne i nettbutikken til vinogbar, selv om det var derifra jeg bestilte den. Kanskje det er den som går under navnet Brandy nå?)

Bringebær Shot 15cl
Finfin smak av denne. Tror nok jeg kommer til å prøve flere av disse 15cl-flaskene etterhvert (når jeg får tak i penger og flasker) :)

Prestige Mørk Rom

God, god, god! Heretter kommer det til å gå i mørk rom og cola, føler jeg. Tok meg et par dram av denne i forrige uke, og jeg kan trygt si at den var fantastisk. Prøvde faktisk kun en liten smak bar, slik at jeg ikke kan si mye om hvordan den er slik. Skal teste den igjen snart, men uten cola.

tjaa...

Salt lakris (Prestige)
Smaker litt som hostesaft (som vel er ganske vanlig for salt lakris). Jeg blandet den med ca. 38% sprit og likørbase. tror jeg skal prøve minst 45% neste gang, for denne var for svak. Ellers grei smak uten noe spesielt.

Prestige Sitronpepper-vodka
Litt lite smak. Tok den med på fest, og full ble jeg til gangs. Å drikke 40% (uten blandevann, og kun èn øl ved siden av) under vors er ikke spesielt smart, fant jeg ut. Endte opp med den verste fyllesjuka og -angsten jeg har opplevd, så jeg vil anta at den skjulte spritsmak ganske godt.

nei!

kiwi Fillup
Fysj! Denne dekker ikke spritsmaken i det hele tatt, og kan i beste fall brukes til shots under en skikkelig fyllefest. Jeg brukte en sprit på ca. 38%, og det smakte alt for sterkt! Skal nevnes at den ikke har fått stått og godgjort seg, men jeg tviler på at den kan forbedre seg så veldig mye ... EDIT: Ble litt bedre etterhvert, og kan i beste fall drikkes iskald med masse isbiter. Smaker fortsatt som noe jeg selv har fremstilt på kjemilaben :/

Hasselnøtt Fillup
Siste av disse plastflaskene jeg prøver på en stund. Denne har også en alt for kjemisk smak, og lukten er rett og slett fæl. Skal prøve denne i kaffen for å se om den kanskje fungerer der.

Under testing

Prestige Tequila
Nyblandet smakte den helt greit. Tequila har jeg kune drukket i sterkt beruset tilstand, så jeg vet ikke hva det egentlig skal smake. Blir nok en "samlet" test med flere russ i løpet av mai :)

Prestige Saurer Apfel
Smaker nok, i hvert fall. Også denne er nyblandet, men jeg kan tro at dette kan bli en shottedrikk også det svakere skjønn kan like.

Prestige Dry Gin AP
Lukter utrolig godt, selv rett etter blanding! Prøvde den i en G&T samme kvelden som jeg blandet den, men kan ikke si at jeg ble imponert. Forhåpentligvis blir den bedre med noen dagers lagring.

VIP: Vodka
Vodkaessensene er vel blitt ledd av i mang en sammenheng. Min første tanke var at jeg helte dyr sprit på HBen, men nå som den har stått lagret noen dager, tror jeg faktisk at denne har gjort smaken litt rundere. Gleder meg til å se om denne kan forbedre spriten enda litt til :)

De fleste titlene er trykkbare:)
Sist endret av moonshine den Fre Apr 24, 2009 9:59 pm, endret 4 ganger.
moonshine
Brygger

Innlegg The thirsty traveller » Tor Mar 05, 2009 9:05 am

Miraculix "JA!" liste:

Cognac:
Prestige Brandy DeLuxe, spritbasert: Forbilde Renault Carte Noir.
Beste cognacessens jeg har smakt! Bruker 2-5 cl ekte cognac oppi.
Smaken blir rund og god, og ligner på en vellagret utgave av ekte vare.
Vanskelig å få tak i i Norge, nå da Buenget legger ned.

Hei Miraculix...
Vet du hvor man kan få tak i denne...?
T.T.T
The thirsty traveller
Überbrygger

Innlegg Høgetveit'n » Tor Mar 05, 2009 11:43 am

Miraculix er ikke så ofte aktiv lengre. Dette var det nærmeste jeg fant.

http://buenget.biz/butikk/essenser-alko ... e-422.html
Age appears to be best in four things; old wood best to burn, old wine to drink, old friends to trust, and old authors to read.
Høgetveit'n
Administrerende brygger

Been thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Innlegg The thirsty traveller » Lør Mar 07, 2009 8:44 am

Takk skal du ha Høgetveit`n..
Har sett den før hos vin og bar.. Får prøve den, og satse på at den er i nærheten av det Miraculix prater om..
T.T.T
The thirsty traveller
Überbrygger

Re: Anbefalte essenser

Innlegg fusel » Man Sep 06, 2010 3:02 pm

Hiver meg på denne, selv om den er litt gammel.

Ja -lista.

Gimsøy vodka. Meget bra. Gir samme smaken som man forventer av ekte russisk vodka, dvs den smaker. Blir mye bedre enn alle jeg har kjøpt på polet.

Tja - lista

Prestige bondegårdsakevit - greit nok... Ikke noe jeg ville vært stolt av å servere, men går ned. Skal klare bedre selv med krydder fra spar.
Gimsøy brandy - også ok resultat, med en dæsj karamell og et par måneder i kjelleren.

Nei- lista

Gimsøy gin - alt for rund og vassen.
Prestige tequila - grei nok, men smaker ikke i nærheten av tequila, syntetisk appelsin?
fusel
Nybegynner

Innlegg geir44 » Man Nov 14, 2011 10:17 pm

Synes denne her ga en ganske så god aquavite. Og jeg har brukt kullrenset plastbrennersprit på 46%.

Bilde
geir44
Brygger

Innlegg hs55 » Ons Feb 12, 2014 2:22 pm

Prestige brown western rum essens, man kjenner nesten ikke forskjell fra kjøperom(Morgan), så denne er bra :)
Prestige London dry gin essens er også fabelaktig god, og helt lik kjøpegin :)
hs55
Nybegynner

Forrige

Gå til Smakstilsetning

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest