brennevin uten apparat!

Diskusjoner omkring oppskrifter på sats, teknikker for beste sats, anbefalinger av gjærtype og så videre.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Jalle, Lensmann, chr18, Lalla

brennevin uten apparat!

Innlegg 9,3x62 » Tir Mai 29, 2007 3:19 pm

Jeg har aldri prøvd å lagt hjemmebrent, bare kjøpt for 100 kr. halvlitern! 8)
Jeg vil gjerne prøve dette selv, så jeg lurer på følgende:
kan man lage hjemmebrent uten hjemmebrenningsapparat?
Isåfall, forklar meg det!
Hvis det ikke går an må dere gjerne forklare hvordan jeg LAGER eget hjemmebrenningsapparat! :)
9,3x62
Brygger

Has thanked: 0 time
Have thanks: 0 time

Innlegg Lensmann » Tir Mai 29, 2007 3:31 pm

Du kan ikke lage hjemmebrent uten hjemmebrentapparat. Det er derimot mange type hjemmebrentapparater fra utrolig enkle til veldig avanserte.
Let på forumet så finner du det du trenger å vite.
Livet er ikke bare en fest,
det er også en dans på roser.
Brukerens avatar
Lensmann
Avhengig

Innlegg chr18 » Ons Mai 30, 2007 10:15 am

i teorien kan jeg med ganske stor sikkerhet si at du har absolutt alt du trenger til dette på kjøkkenet, jeg fant i hvertfal alt jeg trengte på mitt, men kvalitet/kvantitet ble ikke så bra ut i fra det, så jeg gikk til innkjøp av noen små ting, men nå har jeg ett ordentlig aparat da.
Kan dere være så snill å poste ferdig ovcersatte linker så sant det lar seg gjøre?
bruk google. http://www.google.no/language_tools?hl=no
chr18
Avhengig

Innlegg 9,3x62 » Ons Mai 30, 2007 2:15 pm

chr18 skrev:i teorien kan jeg med ganske stor sikkerhet si at du har absolutt alt du trenger til dette på kjøkkenet, jeg fant i hvertfal alt jeg trengte på mitt, men kvalitet/kvantitet ble ikke så bra ut i fra det, så jeg gikk til innkjøp av noen små ting, men nå har jeg ett ordentlig aparat da.

send meg en PM om hva jeg trenger og skal gjøre! 8)
9,3x62
Brygger

Innlegg cas » Ons Mai 30, 2007 2:22 pm

Du kan lese i forumet.

Hvis du er så giddalaus, så er ikke dette hobbyen for deg.
I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me.
- Sir Winston Churchill (1874 - 1965)
cas
Administrerende brygger

Has thanked: 5 times
Have thanks: 4 times

Innlegg chr18 » Ons Mai 30, 2007 2:56 pm

enig med cas, les og du vill finne svar på alt du lurer på, og enda litt til mest antagentlig, men jeg vill svare deg på åssen du kan få spriten ut av satsen, men åssen du lager sats får du lese deg til, står på gjærpakkene også foresten.

det du trenger for å få spriten ut er: plastfolier eller aluminiumsfolie, eller noe annet tynt noe, to kjeler( en stor og en liten) , og litt hyssing, og noe du kan bruke som lodd.

hell litt sats i den store kjelen, sett så den mindre kjelen oppi, pass på at ikke satsen renner ut av den store ps. den lille må ikke være høyere enn den store, legg så plastfolien/aluminiumsfolien over, så surrer du det tett rundt kanten, også setter du hele greia på et varmt sted, da vill spriten fordampe, og kondensere på "lokket" også dryppe ned i midtbeholderen, og du kan ta ut et rent produkt. jeg hvet ikke hvor sterk sprit du vill få, var noe jeg bare tok rett ut av hodet nå, satt å så på tv, og der brukte de denne metoden til å rense saltvann, så dette er et godt råd om man skulle strande midt på havet, man kan jo bruke hva som helst til beholdere, må ikke være en kjele.

men lag heller en plastbrenner, byggeanvisning finner du under filarkivet på http://www.brygging.net
Kan dere være så snill å poste ferdig ovcersatte linker så sant det lar seg gjøre?
chr18
Avhengig

Innlegg 9,3x62 » Ons Mai 30, 2007 7:59 pm

cas skrev:Du kan lese i forumet.

Hvis du er så giddalaus, så er ikke dette hobbyen for deg.

forhåpentlig vis blir det ingen hobby :wink:

bare et lite "tidsfordriv"
9,3x62
Brygger

Innlegg chr18 » Tor Mai 31, 2007 2:50 pm

dette blir utrolig fort en hobby, jeg laget en plastbrenner, bare sånn for å prøve, og nå sitter jeg med en plastbrenner, en spiralbrenner, en vm-kollonne, også venter jeg som mange andre på boka til riku, så pass på, dette blir fort en hobby, og ikke bare litt tids fordriv....
chr18
Avhengig

Gå til SATS & Turbogjær

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester