Legaliteten rundt brenning?

Easystill, vattendestillator, strippere, essensbrennere.. apparater som ikke passer i de andre kategoriene.

Moderatorer: Høgetveit'n, textex, Jalle, Lensmann, chr18, Lalla

Legaliteten rundt brenning?

Innlegg spritnasen » Tir Jan 10, 2012 12:31 am

Er det noen her som har god kjennskap til regelverket rundt heimbrent?

Det jeg vet allerede er at produksjon og salg er ulovlig.
Men så så jeg på en dokumentar "Hjemmebrent, en kultur i nød?" på NRK at selve produktet, altså spriten, er lovlig!
Og det var det en politimann som sa, så da må man nesten tro det.
Men hva med selve apparatet?
Som hobbykjemiker så vet jeg at såkallte slipsett (som lett kan settes opp som et miniatyr destillasjonsapparat) er helt lovlig.
Så hvordan er det med store "slipsett"?
Er selve heimbrentsapparatet ulovlig det også?
Selve prosessen destillasjon er ikke ulovlig, med mindre den gjøres for å produsere etanol. Jeg har lov til å destillere hva som helst annet hjemme.
Hva med satsen? Er saten ulovlig, siden intensjonen er at den skal brennes?
Eller er satsen lovlig, på lik linje med hjemmelaget øl og vin?

Grunnen til at jeg lurer er fordi det virker som politiet har en rassia for tiden, med mange beslag.
Og da kan det jo være kjekt å vite, just in case.
spritnasen
Brygger

Has thanked: 1 time
Have thanks: 1 time

Re: Legaliteten rundt brenning?

Innlegg Mads » Tir Jan 10, 2012 3:36 am

Doppeltbocks HB kalkulator. Anbefales nedlastet :)
Søkefunksjonen er en fin ting :)
Alt jeg skriver etter kl 21.00 er kanskje i fylla, just in case. Og det er mulig jeg finner på ord.
Mads
Avhengig

Has thanked: 2 times
Have thanks: 3 times

Innlegg spritnasen » Tir Jan 10, 2012 2:32 pm

Takk Mads.

Det tolker jeg dithen at produktet også er ulovlig, og politimannen på dokumentaren rett og slett tok feil.
Men apparatet regner jeg med er lovlig?
Og satsen er ulovlig hvis politiet kan bevise at det er tiltenkt til å destillere.
Ganske enkelt med sukker og gjær sats med andre ord.

Og $8-5 skjønner jeg ikke.
"Forbud mot apparat". Hva er et apparat?
Å inneha et slipsett som hobbykjemiker er helt lovlig, og jeg kan vitterligen fremstille brennevin med det.
Eller motsatt, jeg kan lage mye annet en bare brennevin, med en sputnik.
Så dette forbudet er jo helt meningsløst uten nøyere spesifisering.
Hvordan praktiseres dette i retten?
spritnasen
Brygger

Innlegg mEntOr » Tir Jan 10, 2012 5:26 pm

Purken i dokumentaren "Hjembrent - en kultur i nød" sa ikke feil. Det er en gammel dokumentar, og det var for en del år tilbake lovlig å inneha hjembrent, men ikke nå lenger.

Ang sats, hvis du blir tatt med sats vil politiet konfiskere dette selvom det har en lovlig prosent. Dette er fordi det anses som høyst usanssynelig at det skal bli brukt til noe annet enn destillering (som igjen er ulovlig).

Et hjembrents apparat vil bli konfiskert av politiet. Nytter ikke å si "jeg skal destillere vann", med mindre du kan faktisk dokumentere at du skal destillere vann med det. Hvis du har et destillasjonsapparat som minner om et hjembrentsapparat, men som du bruker til noe annet, er du nødt til å kunne dokumentere hva du bruker det til. Noen tror at så lenge politiet ikke kan bevise noe med 100% sikkerhet, så kan de ikke gjøre noe. Men det er ikke rett, DU er nødt til å bevise ovenfor politiet/retten at destillasjonsapparet benyttes til noe annet.

Ang konfiskering av apparat og sats er dette noe jeg har erfaring med, da jeg for noen år tilbake ble stoppet i tollen fra sverige til norge med et apparat jeg hadde hentet i sverige. Apparatet ble konfiskert, politiet tok seg en tur hjem til meg og konfiskerte sats, og jeg endte opp med bot på 10 000 kroner.
mEntOr
Avhengig

Has thanked: 0 time

Innlegg spritnasen » Ons Jan 11, 2012 1:56 am

Takk for svar.

Dette strider med rettsprinsippet om at alle er uskyldige til det motsatte er bevist, men at det er langt mellom liv og lære, også i rettsvesenet, er vel neppe noen bombe.
Så jeg kan med andre ord inneha sputnik så lenge jeg kan dokumentere hva jeg bruker det til.
Men slipsettet, som gjør akkurat det samme pluss mye mer til, det kan jeg ha no questions asked.

Morsomt.
spritnasen
Brygger

Innlegg Mixmaster » Tor Jan 12, 2012 11:52 am

Det står et stort FORUDT på hele den loven der. Så ser ut som det ikke er rom for noe spørsmål. Alt er forbudt enten det er deler, apparat, sats, hjemmebrent. Eller i det heletatt å tenke på hjemmebrent. Så det der er en lov uten huller.

En ting jeg reagerer litt på, er denne:

§ 8-4. Preparater som anvendes til alkoholholdig drikk.
Departementet kan utferdige bestemmelser om kontroll med og forbud mot innførsel og omsetning av druesaft, maltekstrakt, preparater og andre varer som hovedsakelig anvendes ved tilvirking av eller som tilsetning til alkoholholdig drikk.

Så man kan få et forbud mot å ta inn ølsett fra utlandet. Eller er dette forbudt? Eller er vi der igjen at Moss maltekstrakt er lov å kjøpe, men forbudt å brukes til tilvirking av øl? Som var deres store salgstriks på 60-70tallet?
Brukerens avatar
Mixmaster
Avhengig

Have thanks: 10 times

Innlegg spritnasen » Tor Jan 12, 2012 3:57 pm

Jeg tolker $8-4 dithen at konge i statsråd gir departementet fullmakt til å lage de reglene der hvis de mener det nødvendig, men har foreløpig ikke gjort det.
Departementet har i utgangspunktet ikke noe makt til å lage nye lover, det er kun konge i statsråd som kan gjøre det.
Så $8-4 tror jeg bare er en slik fullmakt.

Ellers er jeg uenig i at det ikke er rom for forskjellige tolkninger her.
Loven sier det er forbudt med apparater som brukes til å destillere sprit, ja riktig.
Men hva er ett slikt apparat?
Slipsettet mitt som selges lovlig over disk?
Aquastill som selges lovlig over disk?
VM kolonna som NTH solgte lovlig på 70 tallet, og som enda eksisterer lovlig på bruktmarked?

Altså, apparater som brukes til å fremstille sprit er ulovlig, det er ingen rom for diskusjon der.
Men HVA er ett slikt apparat?
Der er det mye rom for tolkning!

Hjembrentsapparatet til Statoil Tjeldbergodden for eksempel står pr. dags dato å brenner metanol, men det er bare å klore litt med settpunktet i temperaturen på en PID regulator, så brenner den sprit så det suser den.
Jeg tviler på at Statoil har samme dispensasjon som Løiten brænderi, for å si det slik.
Men de har akkurat det samme utstyret, dog bare at Statoil utgave er mye mer avansert og mye større...
Jeg har en metanolbrenner jeg også, dog mye mindre en Statoils sputnik.
Jeg bruker den til å destillere metanol, som jeg bruker som drivstoff i modellflyene mine.... Offisielt vertfall...
spritnasen
Brygger

Innlegg mEntOr » Tor Jan 12, 2012 6:04 pm

Kan du fortelle meg hva det er du destillerer som blir metanol?
mEntOr
Avhengig

Innlegg spritnasen » Fre Jan 13, 2012 1:21 am

Med fare for å gå off topic, så kan jeg si at tresprit kan produseres ved å destillere trær.

Men tilbake til saken.... Jeg har lyst til å drive destruktiv destillering av treverk, og med den løse definisjonen som loven har av hvilke apparater som er lovlig eller ikke så kan lovligheten tolkes begge veier.
Jeg kan ikke se hvordan Aquastill, som selges kommersielt, skulle være noe mer eller mindre ulovlig enn en sputnik, så da velger jeg å forholde meg til at selve sputniken er lovlig. Om politiet mener noe annet, så kan jeg vertfall argumentere for at jeg handler i god tro.
spritnasen
Brygger

Innlegg Høgetveit'n » Fre Jan 13, 2012 10:43 pm

Hva man kan diskutere teoretisk sett er en ting, men i praksis er det skjeldent tvil om man har rent mel i posen. Blir man tatt med en kolonne er det stor sjanse for at politiet finner sats, sprit eller loggfiler på pc'n din der du diskuterer hvordan du produserer din sprit.

VM kolonna som NTH solgte lovlig på 70 tallet, og som enda eksisterer lovlig på bruktmarked?

Det var vel aldri noe lovlig salg av kolonner fra NTH på 70-tallet eller senere, men at mange kolonner, tegninger og kunnskapen om hvordan de skulle brukes ble distribuert rundt om i landet med studentene når de retunerte fra sine studier i Trondheim kan mange bekrefte. Det er forsåvidt en morsom historie hvordan disse kolonnene ble annonsert i ukeblader og postordrekataloger som "Vannvarmere". En markedsføringsmetode som har blitt kopiert av andre leverandører av kokekar og lignende utstyr i senere tid.
Lovlig på bruktmarked? Loven som sier at det er forbudt å eie destilasjonsapparat gjelder for bruktselgeren såvel som kjøperen. Hva mener du her?
Hjemmebrenning har vært forbudt di siste 164 åra
Age appears to be best in four things; old wood best to burn, old wine to drink, old friends to trust, and old authors to read.
Brukerens avatar
Høgetveit'n
Administrerende brygger

Has thanked: 12 times
Have thanks: 24 times

Innlegg spritnasen » Lør Jan 14, 2012 5:07 pm

Det jeg mener er at loven spesifiserer ikke noe om hva slags apparat den egentlig forbyr.
Og ettersom destillasjonsapparat selges lovlig over disk, så synes jeg det virker merkelig om destillasjonsapparat skulle være rammet av et generellt forbud.
Jeg tolker loven slit at apparat SOM BRUKES til å destillere heimbrent er ulovlig.
Altså, apparatet er lovlig å ha, men det er ikke lovlig å destillere sprit med det.
Det faktum at destillasjonsapparat selges over en lav sko til hobbykjemikerde som meg selv, lovlig over disk, fra butikk, gjør meg også meget skeptisk til at det eksisterer noe generelt forbud mot destillasjonsapparat.
spritnasen
Brygger

Innlegg Høgetveit'n » Man Jan 16, 2012 12:00 am

§ 8-5. Forbud mot apparater for tilvirking av brennevin m.v.

Uten tillatelse av departementet er det forbudt å ha i besittelse, innføre eller omsette apparater, herunder deler og utstyr, som er bestemt for eller som finnes tjenlige for tilvirking eller omdestillering av sprit eller brennevin.

Selv om denne loven ikke spesifiserer type apparater er den så omfattende at den gjelder alt. Bortsett fra, som det står:
Det er forbudt å tilvirke eller overdra eller ha i sin besittelse en gjærende eller gjæret udestillert væske, med mindre det må antas
1. at væsken er bestemt til framstilling av eller er vare som ikke er brennevin
2. at væsken er bestemt til framstilling av brennevin som lovlig kan tilvirkes, eller
3. at væsken er bestemt til framstilling av eller er vare som ikke inneholder over 2,50 volumprosent alkohol.
Age appears to be best in four things; old wood best to burn, old wine to drink, old friends to trust, and old authors to read.
Brukerens avatar
Høgetveit'n
Administrerende brygger

Innlegg spritnasen » Tir Jan 17, 2012 2:24 pm

Det er jeg enig i, den gjelder alt utstyr som brukes til destillasjon av sprit.
Den sier ikke en tøddel om apparater som ikke brukes til destillasjon av sprit.
Og ettersom destillasjonsapparat selges over disk, så må man da anta at å inneha destillasjonsapparat er lovlig.
Jeg har forsåvidt førstehånds informasjon fra den lokale lensmannen, der jeg i en annen sak var i tvil om hva som var lov å eie eller ikke.
Han sa rett ut at alt som selges over disk i butikk i norge må vi bare anta at er lovlig å eie i Norge, da ingen forventes å drive juridisk kontroll over sine innkjøp.
Og om det som selges over disk mot formodning ikke skulle være lovlig, så vil vi uansett gå fri på det at vi hander i god tro.
spritnasen
Brygger

Innlegg Høgetveit'n » Ons Jan 18, 2012 9:35 pm

Hvis jeg var deg vill jeg fått en skriftlig bekreftelse på at du kan eie den metanolbrenneren, eventuelt en dispansasjon! Det hadde vært det beste.

Handle i god tro fungerer ikke konsistent. Man er som norsk borger pålagt å holde seg underrettet om gjeldende lover og forskrifter til en hver tid. Det er faktisk sånn.
Brukerens avatar
Høgetveit'n
Administrerende brygger

Innlegg spritnasen » Tor Jan 19, 2012 12:01 am

Godt mulig en skriftlig bekreftelse hadde vært lurt. Problemet der igjen at det ikke eksisterer noe godkjenningsorgan for destillasjonsapparat i privat eie som ikke er tiltenkt spritbrenning, så det eksisterer egentlig ingen som har fullmakt til å verken utstede en dispensasjon eller nekte folk eie.
Det nest beste måtte vel være å få lensmannen, eller en advokat, til å skriftlig bekrefte den tolkningen jeg tidligere har presentert, men det er igjen ikke noen dispensasjon eller fullmakt. Det er kun et vitnesbyrd.
Det finnes egentlig bare en måte å finne det ut på, og det er å prøve det for retten. Men det har ikke jeg tenkt til med mindre jeg må. En ting er om man frifinnes eller ei, men det koster alt for mye i arbeidsinnsats, arbeidstid og penger til juridisk rådgivning til at det er verdt det over en slik relativt liten sak.

Rettspraksis er uansett slik at alt er lov med mindre det er forbudt.
Og ettersom forbudet vitterligen kun gjelder apparater som brukes til å produsere sprit, så er jeg litt overrasket over at ikke flere har tenkt over denne problemstillingen?
Jeg vil tro de aller fleste som ferdes på denne underdelen av forumet ville være interessert i legaliteten rundt apparatet som sannsynligvis mange av oss har :P
spritnasen
Brygger

Neste

Gå til Andre brenneapparater

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest